مدفون شدگان در قبرستان بقیع
یک شنبه 5 شهریور 1391 8:30 PM
یكى از پر خاطرهترین مكانهاى مدینه، بقیع است؛ جایى كه نخست آن را بقیع الغرقد مىنامیدند. «غرقد» نوعى درخت بوده كه در گذشته، در محل این قبرستان و یا در كنار آن قرار داشته و محتملا به تدریج با گسترش قبرستان، آن درختها -كه به نظر برخى توتستان بوده - از میان رفته است.
بقیع پیش از اسلام، گورستان مردم یثرب بوده و پس از اسلام نیز به عنوان مهمترین گورستان مدینه شناخته شده است. این گورستان با وسعت نسبتا زیاد خود، در طول قرون مختلف اسلامى مدفن صحابه، تابعین و مهمتر از همه، چهار تن از امامان(علیهمالسلام) بوده و از این رو محل زیارت تمامى زائران مدینه منوره است. بقیع در ناحیه شرقى مسجد النبى و تقریبا در فاصله دویست مترى آن قرار دارد. این قبرستان تا یكصد سال پیش خارج از حصار قرار داشت، اما اكنون تقریبا در میان شهر مدینه واقع شده و با چهار خیابان محاصره گردیده است؛ ستین، عبد العزیز، ابى ذر، باب العوالى.
بقیع در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز زیارتگاه بوده و آن حضرت برخى شبها خانه را ترك كرده و تنها به بقیع مىرفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا مىپرداخته است. برخى دختران آن حضرت و نیز برخى از یاران نزدیكش در بقیع مدفونند؛ كسانى چون عثمان بن مظعون كه از صحابى مورد علاقه رسول خدا بود.
قبرستان بقیع تا قبل از تسلط آل سعود، قبههاى متعددى داشت كه بر روى قبور خاصى ساخته شده بود. اما اكنون به صورت فضاى باز و سادهاى در آمده است و قبرها جز نشانى ساده، به صورت سنگى كه بالاى سر آنها گذاشته شده، چیزى ندارد. با وجود این، تعلق خاطر مسلمانان به مدفون شدگان بقیع باعث گردیده است تا قبر عدهاى از بزرگان مدفون، مشخص باقى بماند؛ گرچه به مرور زمان، قبور صدها بلكه هزاران تن از صحابه و تابعین به دست فراموشى سپرده شده و قبر آنان نامشخص مانده است.
سفرنامهها و كتابهاى تاریخى كه در قرون مختلف به نگارش در آمده است حكایت از اعتناى كامل زائران حرم نبوى به این قبرستان مىكند. مسلمانان از هر فرقه و مسلك پس از زیارت خیرالبشر به زیارت مدفون شدگان در بقیع مىآمده و خاطره پر شكوه عصر نخستین اسلامى و مظلومیت امامان را زنده مىكردهاند. متاسفانه این قبور به دلیل عقاید خاص حاكمان جدید عربستان تخریب گردیده و باعث دلخورى جمعیتهاى میلیونى مسلمانان زائر و غیر زائر دنیاى اسلام شده است. تخریب این قبهها البته از روى توجه به سادهزیستى نبوده است!
مدفون شدگان در بقیع
قبر امامان شیعه
مهمترین دفن شدگان بقیع از دیدگاه شیعیان، چهار تن از امامان معصوم هستند كه در كنار یكدیگر به خاك سپرده شدهاند.
ریحانه رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، حسن بن على(علیهماالسلام)، در پانزدهم رمضان سال سوم هجرت به دنیا آمد. وى و برادرش امام حسین(علیهالسلام) مورد علاقه شدید رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بودند و به عنوان فرزندان آن حضرت شناخته مىشدند. امام مجتبى(علیهالسلام) بعد از رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، در كنار پدرش امیرمؤمنان(علیهالسلام)، در جنگهاى جمل، صفین و نهروان شركت كرد. پس از شهادت امیرمؤمنان(علیهالسلام)، با نصب پدرش، مردم عراق با او بیعت كردند، اما به دلایل متعددى وى را همچون پدرش در جنگ با معاویه تنها گذاشتند. او نیز به اجبار حكومت را رها كرد و عازم مدینه شد. این رخداد در سال 41 هجرى قمرى اتفاق افتاد. پس از آن، امام مجتبى(علیهالسلام) به مدت ده سال در مدینه با شیعیان خود مرتبط بود. وى اسوه اخلاق بود و بارها اموال خویش را نصف كرد و نیمى از آن را در راه خدا بخشید. عاقبت به توطئه معاویه و به دست همسر نابكارش كه دختر اشعث بن قیس بود، مسموم شد و به شهادت رسید. مردم مدینه در سوگ آن امام به ماتم نشستند. امام علاقهمند بود تا در كنار جدش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به خاك سپرده شود؛ اما مروانیان با همكارى شخصى كه ادعاى مالكیت زمینى را داشت كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در آنجا مدفون شده بود، مانع این كار شدند؛ لذا آن حضرت را در بقیع به خاك سپردند.
امام سجاد(علیهالسلام) چهارمین امام شیعه است. او در سال 38 قمرى متولد شد و دوران رشد خود را در عهد امامت امام مجتبى(علیهالسلام) و پدر خود حسین بن على(علیهماالسلام) سپرى كرد. در كربلا حاضر شد، اما به دلیل بیمارى نتوانست در جنگ شركت كند. پس از آن قریب سى و چهار سال؛ یعنى تا سال 94 قمرى، رهبرى شیعه را بر عهده داشت. این دوره، دورهاى سخت بود و شیعیان به شدت تحت فشار امویان قرار داشتند. آن حضرت از راههاى گوناگون توانست شیعیان خالص را در اطراف خویش گرد آورد و راه را براى فرزندش امام باقر(علیهالسلام) باز كند. از مهمترین یادگارهاى امام سجاد (علیهالسلام) دعاهاى آن حضرت است كه مشحون از مفاهیم عالى اخلاقى و عبادى و سیاسى است و پس از قرآن و نهج البلاغه، یكى از مهمترین متون دینى ما به شمار مىآید.
امام سجاد(علیهالسلام) در سال 94 ق. به تحریك ولید بن عبدالملك مسموم گردید و به شهادت رسید و در كنار امام مجتبى(علیهالسلام) در بقیع مدفون شد.
آن حضرت پنجمین امام شیعه است و در سال 58 قمرى به دنیا آمد و تا سال 94 قمرى در كنار پدرش در مدینه زندگى مىكرد. پس از رحلت پدر، رهبرى شیعه را در دست گرفت و به جهت شهرت علمى و فقهى خویش، شاگردان فراوانى گرد او جمع شدند. آن امام را به دلیل همین علم و دانش «باقر العلوم»؛ یعنى شكافنده علوم لقب دادند. جابر انصارى، از آخرین صحابه بر جاى مانده، سلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را به او رساند و امام را بوسید. امام در اوج نزاعهایى كه میان عالمان مدینه بر سر مسائل اعتقادى و احكام فقهى در گرفته بود، خطوط روشنى را در فقه تبیین كرد كه تكیهگاه شیعیان در مذهب اصیل شیعه است.
امام باقر(علیهالسلام) در سال 114 یا 117 ق. به تحریك هشام بن عبدالملك به شهادت رسید و در كنار پدرش حضرت سجاد(علیهالسلام) در بقیع دفن شد.
امام صادق(علیهالسلام) كه ششمین امام معصوم است و مذهب شیعه را با نام او به عنوان مذهب جعفرى مىشناسند، در سال 80 یا 83 قمرى در مدینه به دنیا آمد و پس از رحلت پدر، رهبرى فكرى و سیاسى شیعیان اصیل پیرو مذهب امامیه را بر عهده گرفت. آن حضرت تا سال 148 قمرى در قید حیات بود. در این مدت هزاران شاگرد در محفل درسش حاضر مىشدند و مورد ستایش تمامى عالمان عصر خویش بود. در متون دینى شیعه، چندین هزار روایت از آن حضرت در تفسیر، اخلاق و به ویژه فقه، رسیده كه باعث عظمت حدیث شیعه و موجب تقویت بنیه علمى آن است. امام صادق (علیهالسلام) كوشید تا شیعیان را در برابر دیگران مسلح به دانش حدیث و فقه كند و با انحرافاتى كه ممكن بود در میان شیعه به وجود آید، به مبارزه برخیزد. در دوره این امام نیز جز در چند سال نخست دولت عباسى، فشارى سخت بر شیعیان وجود داشت. منصور، دومین خلیفه عباسى، نسبت به امام صادق (علیهالسلام) سخت كینه داشت و عاقبت نیز به نوشته مورخان در 25 شوال سال 148 هجرى به تحریك وى مسموم شد و به شهادت رسید. آن حضرت در كنار جد و پدرش در بقیع به خاك سپرده شد.
در گذشته، قبور این چهار امام، با قبهاى كه بر فراز آن ساخته شده بود، به عنوان یكى از زیارتگاههاى مسلمانان، به ویژه شیعیان، شناخته مىشد؛ یكى از مشهورترین این بناها از آن مجدالملك قمى براوستانى وزیر بركیارق سلجوقى است كه در قرن پنجم بر فراز قبور امامان ساخته شده بوده است. اما این آثار در سالهاى اخیر از میان رفته و قبور ائمه در شكل سادهاى مشخص شده است. (1)
درباره محل دقیق قبر آن حضرت و این كه آیا در خانه خود مدفون شده یا در بقیع، نمىتوان با قاطعیت اظهار نظر كرد. شواهدى وجود دارد كه نشان مىدهد آن حضرت در بقیع مدفون گردیده، همانگونه كه شواهدى حكایت از آن مىكند كه در خانه خود، كه اكنون در حجره شریفه قرار دارد، دفن شده است. (2) در احادیث امامان شیعه، نوعا محل دفن، خانه خود حضرت معرفى شده است. (3) به همین دلیل علماى برجسته شیعه نظیر شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسى، ابن طاووس و علامه مجلسى مدفن حضرت را خانه خودش، كه بعدا در مسجد قرار گرفت، مىدانند. (4) محلى كه به عنوان قبر آن حضرت در بقیع مشخص شده، پایینتر از قبور ائمه چهارگانه، در قسمت راست(شمال غرب) آنها قرار گرفته است و احتمال دارد كه اینجا محل قبر فاطمه بنت اسد باشد.
حضرت فاطمه(علیهاالسلام) یكى از زنان برگزیده عالم شناخته شده و مورد علاقه شدید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود. درباره آن گرامى، فرزندان و شویش امام على(علیهالسلام)، فضایل بىشمارى از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل شده است؛ یكى از آنها همان روایت مشهور است كه پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را پاره تن خود خواند و آزار به او را آزار در حق خود شمرد. حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، پس از ماجراى سقیفه، به مخالفت با حاكمیت وقت پرداخت و در باقى عمر خویش، حاضر به حرف زدن با آنان نشد. آن حضرت وصیت كرد تا دور از چشم آنان و در شب دفن شود و این كار را به عنوان اظهار مخالفت و نشان دادن مظلومیت خود در برابر خلفا انجام داد.
از جمله مدفون شدگان بقیع، سه دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هستند كه پیش از این، قبهاى بر فراز قبر آنان قرار داشته و به نام قبه بنات الرسول مشهور بوده است.
رقیه: وى همسر عثمان بن عفان بود و با او در مدینه زندگى مىكرد. زمانى كه جنگ بدر رخ داد، او گرفتار مرض سختى بود و تا قبل از رسیدن پدر به مدینه، درگذشت. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) او را در بقیع دفن كرد.
ام كلثوم: وى پس از رقیه، به همسرى عثمان بن عفان در آمد. وى نیز در سال نهم هجرت درگذشت و در بقیع دفن شد.
زینب: او همسر ابوالعاص بن ربیع بود. پس از هجرت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به مدینه، در مكه نزد همسرش نگه داشته شد. ابوالعاص در جنگ بدر در كنار مشركان شركت كرد و اسیر شد. زینب گلوبند خود را به عنوان فدیه فرستاد. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود تا گلوبند را پس فرستادند و ابوالعاص را نیز به شرطى آزاد كرد كه همسرش را طلاق دهد و راهى مدینه كند، و بدین ترتیب زینب به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ملحق شد. چند سال بعد، ابوالعاص ایمان آورد و به مدینه آمد و مجددا با زینب ازدواج كرد. زینب در سال هشتم هجرت درگذشت.
این سه خواهر در كنار یكدیگر دفن شدهاند و همانگونه كه اشاره شد، قبر آنها قبهاى داشته و به عنوان یكى از زیارتگاههاى مدینه در بقیع بوده است.
همسران رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
بیشتر همسران آن حضرت، در بقیع و در كنار یكدیگر مدفون شدهاند. برخى از آنها عبارتند از: زینب فرزند خزیمه(متوفاى سال 4 ه.)؛ ریحانه فرزند زبیر(متوفاى 8 ه.)؛ ماریه قبطیه(متوفاى 16 ه.)؛ زینب بنت جحش(متوفاى 20 ه.)؛ ام حبیبه دختر ابوسفیان(متوفاى 42 یا 44 ه.)؛ حفصه دختر عمر(متوفاى 45 ه.)؛ سوده(متوفاى 50 یا 54 ه.)؛ صفیه دختر حیى بن اخطب یهودى(متوفاى 50 ه.)؛ جویریه فرزند حارث(متوفاى 50 یا 56 ه.)؛ عایشه دختر ابوبكر(متوفاى 57 یا 58 ه.) عایشه علاقهمند بود تا در كنار رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دفن شود، اما خودش گفت به خاطر آنچه پس از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) انجام دادهام، از دفن شدن پیش آن حضرت شرم دارم. و لذا در بقیع دفن شد؛ امسلمه (متوفاى سال 61 ه.) بهترین همسر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پس از خدیجه و از حامیان ولایت امیرمؤمنان بود. (5)
تنها فرزند پسر، كه در مدینه نصیب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شد، ابراهیم بود كه از مادرى به نام ماریه قبطیه به دنیا آمد. این زن را حاكم مصر به رسم هدیه براى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرستاده بود. ابراهیم در ذیحجه سال هشتم هجرت متولد شد. با تولد او موجى از شادى و سرور مدینه را فرا گرفت، بطورى كه محل تولد ابراهیم، به عنوان مشربه ام ابراهیم تا همین اواخر نیز از آثار دینى مدینه به شمار مىرفت. اما پس از گذشت قریب یك سال، ابراهیم درگذشت و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را در غم فقدان فرزند خود شدیدا اندوهگین كرد.
ابراهیم در كنار عثمان بن مظعون، كه یارى فداكار و مورد علاقه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود، مدفون شد.
این مادر، از زنان بسیار محبوب نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود. وى آنقدر عظمت داشت كه بنابر اخبار فراوان، به اندرون خانه كعبه رفت و امیرمؤمنان، على(علیهالسلام) را در آن مكان مقدس به دنیا آورد. او به عنوان همسر ابوطالب در سرپرستى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شریك بود و آن حضرت فاطمه بنت اسد را چون مادر خویش مىدانست. وى از نخستین زنان مسلمان در مكه بود و پس از هجرت، همراه فرزندش امام على(علیهالسلام) در مدینه زندگى مىكرد. به هنگام رحلتش، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به شدت متاثر شد و بر وى نماز خواند و در حالى كه مىگریست، او را در قبر نهاد. محتمل است قبرى كه در نزدیكى قبور ائمه(علیهمالسلام) قرار دارد، از آن فاطمه بنت اسد باشد.
در روایتهاى دیگر، محل دفن وى در نزدیكى قبر سعد بن معاذ و ابوسعید خدرى دانسته شده است.
عباس عموى پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود و در حوادثى كه در مكه بر اسلام گذشت، در جمع بنىهاشم از مدافعان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به شمار مىرفت. وى از اشراف مكه تلقى مىشد و روحیه اشرافى نیز داشت. در عین حال، پس از آن كه اسلام آورد و به دلیل كمكى كه در جمع بنىهاشم به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) كرده بود و نیز به عنوان عموى آن حضرت، مورد علاقه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود. وى بعد از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به امیرمؤمنان(علیهالسلام) وفادار بود و در سال 33 هجرى قمرى در عهد خلافت عثمان بدرود حیات گفت. بنى عباس از نسل او هستند.
پیش از این اشاره كردیم كه بقیع مدفن هزاران تن از صحابه، تابعین و بزرگان اسلام است. قبور بسیارى از آنان نامشخص و برخى نیز مشخص است.
محمد حنفیه فرزند بزرگوار امیرمؤمنان(علیهالسلام) است. وى مورد علاقه پدر بود و در جنگهاى امیرمؤمنان(علیهالسلام) با ناكثین، قاسطین و مارقین در كنار آن حضرت شركت داشت. وى در سال 80 هجرى درگذشت.
وى فرزند ابوطالب و بیست سال بزرگتر از امیرمؤمنان(علیهالسلام) بود و از نسب شناسان معروف زمان خویش شمرده مىشد. (6)
جعفر بن ابى طالب همان كسى بود كه سرپرستى مهاجران حبشه را به عهده داشت و پس از بازگشت، در جنگ مؤته به شهادت رسید. عبدالله، فرزند بزرگ وى، همسر زینب دختر امیرمؤمنان (علیهالسلام) و مردى با گذشت بود. تنى چند از فرزندانش در كربلا به شهادت رسیدند. او در سال 80 درگذشت.
اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق(علیهالسلام) بود كه پیش از پدر درگذشت. یكى از فرقههاى اسلام كه به نام اسماعیلیه شناخته مىشود، از معتقدان به امامت او و فرزندانش هستند. مقبره اسماعیل تا ده - پانزده سال پیش بیرون از بقیع قرار داشته است. چنین اظهار شده كه قبر را به داخل بقیع منتقل كردهاند.
شاهدى عینى گفت شبى خود ناظر بوده كه مقبره را خراب كردند و محتویات قبر را به داخل بقیع انتقال دادند.
صفیه دختر عبدالمطلب و عمه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود. وى از زنان با شهامت صدر اسلام به شمار مىرفت و در جریان جنگ احزاب، در داخل شهر، یك یهودى را كه براى یهودیان بنى قریظه جاسوسى مىكرد، به قتل رساند.
عاتكه نیز دختر عبدالمطلب و از عمههاى رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود. وى همان است كه در مكه، پیش از جنگ بدر، خوابى بدین مضمون دید كه قریش جگرگوشههاى خود را از دست مىدهد. اما ابوجهل او را مورد تمسخر قرار داد و از قضا در بدر، قریش بیشترین بزرگان خود و از جمله ابوجهل را از دست داد.
این دو خواهر در كنار یكدیگر دفن شدهاند و در گذشته بقعهاى داشتهاند كه به نام «بقیع العمات» شناخته مىشد، و اكنون اثرى از آن بر جاى نمانده است.
برگرفته از کتاب آثار اسلامى مكه و مدینه، رسول جعفریان