پاسخ به:جف بزوس، بنیانگذار آمازون
یک شنبه 5 شهریور 1391 12:58 AM
چگونه فرهنگی ساخته اید که با نوآوری های جاه طلبانه و بحث برانگیز جور در بیاید؟
- ما در هر سال سه بار تمامی کارکنانمان را دعوت می کنیم و به آنها می گوییم که اگر سهام در این ماه سی درصد بالاتر رفت، فکر نکنید که سی درصد باهوش تر شده اید. هر وقت هم سهام 30 درصد افت کرد فکر نکنید که 30 درصد احمق تر شده اید. وقتی حباب بازار اینترنت ترکید، شاخص هر سهم ما از 100 به 6 نزول کرد اما در طول این مدت، پایه های تجاری ما پیوسته بهبود یافت. اکنون هم می بینید که قیمت سهام ما در مسیری متفاوت از پایه ها پیش می رود. بنابراین این امر ما را چندان نگران نمی کند.
منظورتان این است که تعامل با منتقدان و اشخاص پشت پرده وال استریت، هیچ وقت برای تان مشکلی ایجاد نکرده است؟
- نه واقعا. اشخاصی که می خواهند پیشرو باشند و راه های جدیدی در تجارت خود پیدا کنند، باید بدانند که همیشه فراز و فرود وجوددارد. این ذات سهام است و اگر می خواهیدکه ریست نکنید و سهامتان همواره بالا بماند، پیشرفتی هم حاصل نمی شود. باید قبول کردکه لحظات پیروزی و همچنین شکست وجود دارد و نباید نگران بود. اگر بدانید که در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد، با بالا و پایین رفتن موقت قیمت ها نگران نمی شوید.
گفتم چقدر پول در حساب داریم؟
جان دوئر، مدیر آمازون بر این باور است که کیندل، بازاری یک میلیاردی ایجاد می کند...
- خب افراد بسیاری هستند که مطالعه جزیی از زندگی شان است. فکر کردیم که می شود از این رویه، منظورم خود خواندن است و نه کتاب، پولی درآورد؟ به نظرم رسید که می شود. بنابراین سه سال فکر کردیم و کیندل را به بازار دادیم.
در این سه سال، هیچ وقت به این فکر نیفتادید که کار را متوقف کنید؟
- به هیچ وجه. یادم می آید که جلسه ای داشتیم که یکی از مدیران بخش ها به من گفت: «چقدر قرار است پول خرج کیندل کنی؟» به او نگاه کردم و گفتم: «چقدر پول داریم؟»