پاسخ به:جف بزوس، بنیانگذار آمازون
یک شنبه 5 شهریور 1391 12:57 AM
آقای بزوس! کمتر مدیرعاملی را می توان پیدا کرد که به اندازه شما برای نوآوری خرج کرده است، شما چه در شرایط دشوار و چه در شرایط خوب، پول زیادی به نوآوری اختصاص داده اید. فلسفه شما چیست؟
- فلسفه من فلسفه ساده ای است. برای نوآوری، زمان بد وجود ندارد. چه اوضاع مساعد باشد و چه دشوار، شما باید چیزهایی عرضه کنید که برای مشتریان اهمیت داشته باشد. این نظر تمامی گروه ماست. برای ما انتخاب دیگری وجود ندارد.
آمازون همیشه به صرفه جویی مشهوربوده است، این صرفه جویی شامل حال برنامه نوآوری هم می شود؟
- به نظر من صرفه جویی است که مسیر نوآوری را تعیین می کند. اصلا مرزها هستند که نوآوری ها را می سازند. این خیلی مشخص است. اگر شما در یک جعبه بسته گیر کنید، برای خارج شدن، چاره ای ندارید که نوآوری بکنید. هنگامی که ما در اول کارمان، سعی می کردیم که مشتری پیدا کنیم، پولی نداشتیم که به تبلیغ اختصاص دهیم. این یک محدودیت است. بنابراین برنامه ای درست کردیم که وب سایت های مختلف را قادر می کرد که به راحتی به ما لینک بدهند. ما هم در ازای هر فروش به آنها سهمی ماز مبلغ معامله می دادیم. ما سیستم «خرید با یک کلیک» را ابداع کردیم و کاری کردیم که همه به خرید اینترنتی علاقه مند شوند. این کارها هیچ کدام به بودجه های هنگفت نیاز نداشت. تنها به تمرکز بر نیاز مشتری و خلاقیت نیاز داشت.
به نظر می رسد شما خیلی به انتقادهای وال استریت، مطبوعات و دیگران نسبت به سرمایه گذاری های تان در نوآوری ها بی تفاوت اید؟
- من بر این باور هستم که زمانی که می خواهید یک نوآوری و محصول جدید به بازار عرضه کنید، باید منتظر باشید که برخی نفهمند که اصلا چه کار می کنید. این باعث سوء تفاهم میشود. اگر شما کاری می خواهید بکنیدکه شخصی تا به حال انجام نداده است نوآوری به همین معناست – بسیاری تنها به این خاطر که محصولی جدید است، اهمیت آن را درک نمی کنند.
اما به هر حال شما باید کاری کنیدکه سهامتان دچار افت نشود؟
- ما ادعا نمی کنیم که برنامه بلندمدتی که برای آمازون ریخته ایم، برنامه درستی است. تنها این ادعا را داریم که این برنامه متعلق به ماست. رویکرد ما این است که تا آنجایی که ممکن است نشان دهیم که کمپانی ما چه نوع کمپانی است و بعد به سرمایه گذار اجازه دهیم که انتخاب کند.