پاسخ به:با چه كسى ازدواج كنيم ؟
دوشنبه 23 مرداد 1391 11:04 AM
اينكه خداوند خالق و رازق تمام موجودات و مخلوقات است شكى نيست و خلاف عدل است كه خالق باشد و رازق نباشد، چنانكه او خالق مخلوقات است خالق رزق مخلوقات هم مى باشد و روزى هر جنبنده اى را با فضل عميمش بر عهده گرفته و از راههاى گوناگون و به وسيله هاى مختلف آن را مى رساند.
آيات زيادى درباره رازق بودن خدا و عهده دار شدن او بر روزى همه جنبندگان در قرآن است :
و ما من دابة فى الاءرض الا على الله رزقها...
هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر اينكه روزى او در عهده خداست .
يا اينكه در آيات ديگر به رازق بودن خدا چنين اشاره شده :
ان الله هو الرزاق
يا
هو خير الرازقين
بدرستى كه خدا روزى دهنده است ، خدا بهترين روزى دهندگان است .
نظير مفهوم اين آيات در قرآن زياد و در روايات بى حد و حصى است . كه رازق بودن خداى تبارك و تعالى را روشن و صريح بيان مى كنند، و از آيات و روايات ديگرى هم چنين استفاده مى شود كه توسعه و تنگى روزى نيز در دست خداى تبارك و تعالى است او روزى هر كس را بخواهد زياد و روزى هر كس را بخواهد كم مى كند.
الله يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر(28)
خداوند وسعت دهد روزى هر كه را بخواهد و اندازه مى دهد روزى هر كه را بخواهد.
در آيه ديگر مى خوانيم :
و الله فضل بعضكم على بعض فى الرزق ...(29)
خداوند برترى و افزونى بخشد بر روزى بعضيها نسبت به بعض ديگر.
نظير اين آيات هم در قرآن زياد است ، مسلما اين وسعت دادن و برترى بخشيدن خداى تبارك و تعالى در روزى بندگان خالى از علل و حكمت نيست ، و علت هاى زيادى در اين باره نقل شده است كه نقل كردن آنها از عهده اين كتاب خارج است و ما آنها را در شرح صحيفه السجاديه بنام (فصيحة الصحيفة ) بيان كرده ايم ، يكى از علت هاى زياد شدن روزى همان زن گرفتن و ازدواج كردن است كه خداى تبارك و تعالى صريحا آن را در قرآن مجيد بيان فرمود است :
((ازدواج كرده و زنان و مردان بى همسر را همسر دهيد و غلامان و كنيران شايسته را به نكاح همديگر بياوريد و از فقر نترسيد كه اگر فقير باشند خداوند با فضل و كرم خويش آنها را غنى و بى نياز مى گرداند كه خدا صاحب وسعت و دانش است )).(30)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((زن بگيريد تا روزى شما به وسيله او زياد گردد)).(31)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((هر كس از ترس فقر و ندارى زن نگيرد، به خدا گمان بد برده است ، به تحقيق كه خداى تبارك و تعالى در قرآن فرموده : شما ازدواج كنيد، اگر فقير باشيد خدا از فضل و كرم خويش شما را غنى و بى نياز مى گرداند)).(32)
از امام صادق عليه السلام ، آن حضرت فرمود:
((هر كس از ترس فقر زن نگيرد به خدا سوء ظن برده و گمان بد كرده است )).(33)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((هر كس ازدواج كند خداى عزوجل را پاك و پاكيزه ملاقات نمايد، با زوجه خود ملاقات كند و هر كس از ترس ندارى ازدواج كردن را ترك نمايد به تحقيق به خدا گمان بد برده است )).(34)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((جوان انصارى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد و از فقر و ندارى شكايت كرد، حضرت به او فرمود:برو زن بگير.
جوان گفت : من حياء مى كنم دوباره به عنوان اظهار حاجت به پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم مراجعه كنم .
يكى از انصار وى را ملاقات كرده و گفت : من دختر بالغى دارم مى خواهى او را بگيرى ؟ جوان با او ازدواج كرد و خداوند روزى او را توسعه داد و روزى جوان خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم رسيد و قضيه را بر آن حضرت تعريف كرد.
حضرت فرمود: ((جوانان زن بگيريد)).(35)
يكى از معصومين عليهم السلام فرمود:
((مردى خدمت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم آمد و از فقر و حاجت به آن حضرت شكايت كرد، حضرت فرمود:برو زن بگير كه زن گرفتن روزى را زياد مى كند)).(36)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((روزى را بوسيله زن گرفتن تحصيل كنيد و بدست آوريد)).(37)
از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ، آن حضرت فرمود:
((براى وسعت رزق ، زن بگيريد، زن بركت دارد)).(38)
به كلامى از امام صادق عليه السلام ، (خوب توجه كنيد)
((اسحاق بن عمار گويد: به حضرت صادق عليه السلام عرض كردم : مردم مى گويند: شخصى خدمت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم آمد و از تنگدستى و فقر به آن حضرت شكايت كرد، حضرت فرمود:زن بگير، مرتبه دوم شكايت كرد باز حضرت فرمود:
زن بگير، تا اينكه سه بار اين كار انجام شد، آيا اين حديث صحيح است ؟
حضرت فرمود:آرى صحيح است ، رزق و روزى با زن و فرزند همراه است )).(39)
((امام صادق عليه السلام فرمايد: مردى خدمت پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم آمد و اظهار فقر و تهى دستى كرد، حضرت به او فرمود: برو زن بگير، رفت ازدواج كرد، درهاى رزق به رويش گشوده شد)).(40)
در تاريخ نمونه هاى زيادى در اين مورد ديده شده است .
28- سوره رعد، 26.
29- سوره نحل ، 71.
30- سوره نور، 33.
31- وسائل الشيعه .
32- وسائل الشيعه .
33- وسائل الشيعه .
34- وسائل الشيعه .
35- فروع كافى .
36- فروع كافى .
37- وسائل الشيعه .
38- وسائل الشيعه .
39- وسائل الشيعه .
40- وسائل الشيعه .