پاسخ به:زندگی نامه ی امام علی (ع)
شنبه 14 شهریور 1388 10:06 PM
درخت
نبوى
از ابن عباس روايت شد كه گفت
رسول خدا صلى الله عليه وآله
فرمود
:
من درختم و فاطمه حمل آن و عمل لقاح آن و حسن و حسين
ميوه آن اند و دوستداران اهل بيت حقيقتا برگ بهشتى آنند
چونان
دريا
انسان كامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل كل است و اگر زن باشد مظهر
و صورت نفس كل است ، بنابر اين ، سيد اوصياء و سر پيامبران و رسولان حضرت على عالى
اعلى صورت و مظهر عقل كلى به تمام ترين وجه ممكن است و حقيقت ام الكتاب ، سيده نساء
عالمين ، فاطمه زهراى بتول صورت و مظهر نفس كل بر وجه اتم است
دو دريا را به هم آميخت و بين آن دو، برزخى است كه هر يك از آن دو در
حد خود است و از آن دو، لولو و مرجان بيرون مى آيد
و در تفسير مجمع
البيان از امين الاسلام طبرسى به نقل از سلمان فارسى و سعد بن جبير و سفيان ثورى
چنين آمده است
دو درياى مزبور در آيه شريفه على و فاطمه
اند و برزخ محمد(ص ) و لولو و مرجان حسن و حسين اند
كفو زهرا (س)
اگر حضرت وصى ، على عليه السلام نبود، احدى كفو فاطمه عليه السلام نبود،
پس حضرت على وصى صلوات الله عليه به خصيصه اى اختصاص يافت كه احدى با وى در آن
شريك نبود و نخواهد بود. و در روايت نبوى چنين آمده : يا على !اگر تو نبودى بر روى
زمين احدى كفو فاطمه نبود
على عصمت علوى
ابو محمد بن متويه در كتاب كفايه
تنصيص كرده است كه
:
على (ع ) معصوم است و ادله نصوص (روايت
روشن )، بر عصمت آن حضرت دلالت دارد و باعث يقين بر پاكى باطن و نهان وى مى باشد و
عصمت ويژه آن حضرت بوده ديگر اصحاب از آن بى بهره اند
.
پس در اين بيانديش