متن کامل و پاورپوینت بسته پیشنهادی ایران به ۱+۵
یک شنبه 18 تیر 1391 7:36 PM
همکاریهای بلند مدت و سازنده در مجموعهای از موضوعات هستهای و غیر هستهای از جمله پیشنهادات ایران در بسته پیشنهادی ارائه شده در قالب پاورپوینتی است که در مسکو به طرف غربی تحویل داده شد.
جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5 در مسکو بسته پیشنهادی خود را در قالب فایل پاورپوینت به طرف غربی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است: واقعیتهایی درباره مذاکرات هستهای ایران با 1+5 3 جولای 2012 به نام خداوند بخشنده مهربان چارچوبی برای گفتوگوی جامع و هدفمند در راستای همکاری طولانی مدّت بین 7 کشور - الف: اصول راهنما طرفین در خصوص موارد زیر توافق و تاکید کنند: 1- حسن نیت؛ 2- روحیه همکاری؛ 3- احترام متقابل؛ 4- اجتناب از اقداماتی که ناقض حسن نیت، روحیه همکاری و احترام متقابل باشند؛ 5- اولویت بخشیدن به مسائل مربوط به منافع دوجانبه؛ 6- درنظر گرفتن NPT به عنوان اساس گفتوگوها؛ 7- تعهد به حقوق و تعهدات مشخص شده در NPT و 8- اجتناب از پیش شرطها و موافقت برای ادامه گفتگوهای طرفین در فرایند جدیدی که [حائز ویژگیهای زیر باشد]: 1) جامع؛ 2) طولانی مدت؛ 3) پایدار؛ 4) مورد توافق هر دو طرف؛ 5) سازنده؛ 6) دارای اقدامات ملموس؛ 7) مبتنی بر رویکرد قدم به قدم؛ و 8) بر اساس اقدام متقابل باشد. - ب) اهداف 1- بازگرداندن پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام به حالت عادی با لغو کامل تحریمهای یکجانبه و چندجانبه شورای امنیت علیه ایران. 2- دادن اطمینان و ضمانت به جمهوری اسلامی ایران برای برخورداری عملی ایران از تمامی حقوق هستهای [خود] درچارچوب NPT و قوانین آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در ازاء اجرای تعهدات پادمانی آن (آژانس) [از طرف ایران]. 3- دستیابی به همکاری هستهای پایدار برای انتقال فناوریهای پیشرفته. 4- منعقد کردن توافقی همهجانبه درباره تعهدات جمعی در عرصههای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و همکاریهای بینالمللی. - ج) موضوعات موضوعات هستهای موضوعات غیرهستهای -د) ساختار و روند 1- زمانبندی: • جلسه (هایی) بین دکتر سعید جلیلی و خانم اشتون و نمایندگان شش کشور: هر سه ماه. • جلسه (های) سطح کارشناسان بین هفت کشور، به ریاست معاونین دکتر جلیلی و خانم اشتون: قبل از هر نشست اصلی 2- دستور کار: • ترکیب مجموعهای از موضوعات هستهای و غیرهستهای بر اساس اولویتهای پیشنهادی جلسات معاونین 3- دستورکار جلسه مسکو: طرحهای پیشنهادی جمهوری اسلامی و طرح پیشنهادی 1+5 که در خلال جلسه بغداد مطرح شدند - ه) گامهای متقابل به منظور تحقق بخشیدن به اهداف مذکور و به خاطرِ: اول، هموار کردن مسیر موفقیت گفتگوها از لحاظ حقوقی و فنّی به نحوی که تعهدات و حقوق مشروع و قانونی را زیر پا نگذارد؛ دوم، تعیین گامهای دو جانبه و توافق بر سر آنها به گونهای که بتواند پیامد نهایی فرایند گفتوگوها (یعنی عادی کردن پرونده هستهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکّام، همراه با لغو تمامی تحریمهای شورای امنیت و سایر تحریمها) را تعیین کند؛ سوم، تسهیل و تسریع ارائه تعریف از «گامهای اعتمادساز متقابل» و «گزینههای مطلوب برای همکاری» در زمینه مسائل هستهای و غیرهستهای؛ طرفین خود را متعهد خواهند دانست تا: 1- گامهای اعتمادساز متقابل را به نحوی «همزمان»، «معادل» و «متوازن» تعریف و اجرا کنند و 2- به حقوق و تعهدات در نظر گرفته شده در NPT متعهد بمانند. بنابراین هیچ توافقی نباید و نمیتواند حقوق و تعهدات در نظر گرفته شده در NPT را تضعیف کند و یا به گونهای تفسیر شود که آنها را محدود و یا زایل کند. - الف) موضوعات هستهای گام اول: دستورالعملها آغاز همکاری و گامهای متقابل به زمینهای مناسب و چشمانداز روشنی از فرایند کار نیاز دارد. در چنین زمینهای، گواهی طرفین به [پایبند ماندن آنها به] مطالبات یکدیگر، نشاندهنده تعهد لازم برای اتمام فرایند گفتگوهاست. • جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به تعهدات خود بر اساس NPT تأکید کرده و بر اساس فتوای رهبر عالیقدر خود علیه تسلیحات هستهای، مخالفت خود را با چنین سلاحهایی اعلام کند. • 5+1 بر اساس بند 4 NPT، حقوق هستهای ایران، به خصوص فعالیتهای غنیسازی آن را به رسمیت بشناسد و آن را به طور صریح اعلام میکند. گام دوم: اقدامات شفافسازی جمهوری اسلامی ایران، کما فی السابق، همکاری گسترده خود با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را در چارچوب تعهدات پادمانی و قانونی آن ادامه خواهد داد. از آنجا که درباره فعالیتهای هستهای سابق ایران، اتهامات و ابهامات بیاساسی مطرح شده است، از ایران خواسته میشود خارج از تعهدات قانونی خود به چنین ادعاهایی پاسخ دهد؛ • جمهوری اسلامی ایران به گونهای شفاف، با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در مورد وجود «جنبههای نظامی احتمالی» در برنامه هستهای خود همکاری خواهد کرد. • 5+1 در راستای شفاف کردن مقاصد خود، تمامی تحریمهای یکجانبه و چندجانبه علیه ایران را (خارج از چارچوب شورای امنیت) فسخ خواهد نمود. گام سوم: گامهای اعتمادسازی فعالیتهای غنیسازی جمهوری اسلامی ایران که سوخت غنیشده مورد نیاز راکتور هستهای تهران را تأمین میکنند، دائماً تحت نظارت بازرسان و دوربینهای آژانس قرار دارند. از جمهوری ایران خواسته شده است اقدامات اعتمادساز بیشتری در این باره انجام دهد، گرچه ایران تعهد بیشتری در این خصوص ندارد؛ • جمهوری اسلامی ایران برای تأمین سوخت غنیشده مورد نیاز برای رآکتور هستهای تهران با 1+5 همکاری خواهد نمود. • 5+1 به خاطر ایجاد اعتماد در زمینه مقاصد خود، تحریمها را لغو و پرونده هستهای ایران را از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد کرد. گام چهارم: تقویت همکاری در زمینه منافع دو جانبه طرفین به منظور افزایش اعتماد و اطمینان و محقق کردن منافع یکدیگر موافقت خواهند کرد تا همکاریهای خود در موضوعات زیر را آغاز کرده و آنها را افزایش دهند: • اولویتهای جمهوری اسلامی ایران: طراحی و ساخت نیروگاههای هستهای و رآکتورهای تحقیقاتی • اولویتهای 1+5: رآکتورهای تحقیقاتی آب سبک، ایمنی و امنیت هستهای، همجوشی هستهای گام پنجم: تقویت همکاریهای مشترک طرفین در راستای هدف گسترش دادن ابعاد اطمینان و اعتماد خود و انجام دادن فعالیتهایی در زمینه منافع مشترکشان در حوزههای غیرهستهای، توافق خواهند کرد تا همکاریهای خود را در موضوعات زیر آغاز کنند؛ • اولویتهای جمهوری اسلامی ایران: موضوعات منطقهای به خصوص سوریه و بحرین • اولویتهای 1+5: مبارزه با راهزنان دریایی و مواد مخدر بررسی و ارزیابی طرح پیشنهادی 1+5 بعضی از گزارههای موجود در طرح پیشنهادی 1+5، نادرست؛ بعضی از آنها مبهم؛ بعضی مغایر با اسناد بینالمللی و بعضی با واقعیت ناهمخوان هستند: - الف) "متوقف کردن تمام فعالیتها در فردو، از جمله غنیسازی 5% و 20%ـ هردوـ و نصب سانتریفیوژهای بیشتر و قطعات یدکی بیشتر برای سانترفیوژها " • نکات: • فعالیتهای غنیسازی 5 درصد و نصب سانترفیوژهای بیشتر و قطعات یدکی آنها ارتباط مشترکی با غنیسازی 20 درصد ندارند. • در فردو فعالیتهای دیگری جریان دارند که مربوط به غنیسازی 20 درصد نیستند. -ب) " منتقل کردن اورانیوم غنیشده 20 درصدی به یک کشور سوم تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی" • نکات: • بین انتقال مواد خام 20 درصدی به خارج از کشور و غنیسازی 20 درصدی ارتباطی وجود ندارد. تمام مواد خام، تحت «نظارت»، «مجوز» و «بازرسیهای سرزده» آژانس هستند. • ارتباطی بین انتقال مواد خام 20 درصدی به خارج از کشور و غنیسازی وجود ندارد، چرا که قرار است مواد خام مورد نظر در آنجا تحت نظارت آژانس باشند، که این امر در همین ایران رعایت میشود. - ج) " تعطیل کردن تأسیسات فردو نگرانیهایی مبنی بر اینکه این تأسیسات برای استفادههای نظامی درنظر گرفته شدهاند را رفع خواهد کرد." • نکات: • این تأسیسات، پایگاه نظامی نیستند و دلیلی برای نگاه اینچنینی به آن وجود ندارد. • از هیچکدام از تجهیزات و لوازم به کار رفته در این تأسیسات و به خصوص از تجهیزات مربوط به جمعآوری مواد غنیشده در آن، نمیتوان برای جمعآوری مواد غنیشده در سطح بالا استفاده کرد؛ نه طراحی و نه سیستم آن نیز چنین قابلیتی ندارند. • مدیر کل آژانس به صراحت تأیید کرده است که تمام تجهیزات و فعالیتهای فردو برای اهداف صلحآمیز بوده و تحت نظارت آژانس هستند. - د) "دغدغههای... مربوط به تأسیسات فردو... زیرا این تأسیسات در داخل پایگاهی نظامی واقع شده است." • نکات: • این تأسیسات در پایگاه نظامی واقع نشده است. • محدودیتی برای دسترسی قانونی بینالمللی به این تأسیسات (دسترسی آژانس) وجود ندارد. - ه) "دغدغههای... مربوط به تأسیسات فردو...؛ زیرا این تأسیسات به شدت حصاربندی شدهاند." • محافظت از تأسیسات هستهای نه تنها مجاز، بلکه ضروری است. • مکانیسمهای تعریفشده بینالمللی برای امنیت هستهای، بر نیاز به محافظت شدید از تأسیسات هستهای تأکید میکنند. • تهدیدهای دائمی علیه این تأسیسات و تأسیسات غنیسازی و تهدیدهای مداومی که علیه دانشمندان هستهای وجود دارد ـ که همگی نقض منشور سازمان ملل و قطعنامههای آن هستند ـ امنیت بیشتر این تأسیسات را ایجاب میکند. • در شرایطی که ما با تهدیدهای دائمی مواجه هستیم لازم است تأسیسات بنیهداری داشته باشیم تا بتوانیم از فعالیتهای غنیسازیمان محافظت کنیم. - و) "دغدغههای... مربوط به تأسیسات فوردو...، زیرا آنها برای اهداف تجاری، بسیار کوچک هستند." • تأسیسات فردو هرگز برای اهداف تجاری ساخته نشدهاند • هدف اصلی تأسیسات فردو، محافظت از آن در برابر تهدیدها است، امّا از آن برای غنیسازی 20 درصد، فعالیتهای تحقیق و توسعه، آزمایشگاه، انبارهای ذخیره و غیره نیز استفاده میشود. • در شرایطی که ما با تهدیدهای دائمی مواجه هستیم لازم است تأسیسات بنیهداری داشته باشیم تا بتوانیم از فعالیتهای غنیسازیمان محافظت کنیم. - ز) "توافق درباره این موارد به هم مرتبط (متوقف کردن، تعطیلی، انتقال) ضروری است" نکات: • تعطیلی تأسیسات فوردو هیچ ارتباطی با [غنیسازی] 20 درصد ندارد، چرا که در این تأسیسات فعالیتهای مختلفی غیر از تولید مواد خام 20 درصدی انجام میشوند. • انتقال مواد خام به بیرون از کشور ارتباطی با غنیسازی 20 درصدی ندارند زیرا تمام مواد خام در ایران تحت نظارت آژانس هستند، آژانس آنها را مهر و موم کرده و بازرسان آژانس از آنها بازرسی سرزده به عمل میآورند. - ح) "1+5 با ایران همکاری کرده و برای رآکتور تحقیقاتی تهران مجتمع سوخت هستهای فراهم خواهد کرد." نکات: • چند ماه پیش ایران صفحه سوختهای تولید داخلی خود را داخل رآکتور تحقیقاتی تهران قرار داد. بنابراین همکاری 1+5 برای "فراهم آوردن صفحات سوختی برای رآکتور تحقیقاتی تهران» با نیازهای واقعی و ضروریات متناسب با زمان ایران، تناسب ندارد. ط) " با فراهم آوردن سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، توجیهی برای تولید بیشتر مواد 20 درصد نیست.» نکات: • ادامه غنیسازی 20 درصدی به منظور تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران ظرف چند سال آینده؛ • در نظر گرفتن میزانی از مواد 20 درصدی که به خاطر مسائل فنّی نظیر آزمایشهای غیرمرتبط ازچرخه خارج میشوند؛ • تأمین سوخت مورد نیاز حداقل 4 رآکتور تحقیقاتی دیگر به خاطر گستردگی قلمرو سرزمین ایران و عمر کوتاه ایزوتوپهای دارویی، • حق جمهوری اسلامی ایران برای فروش صفحات سوختی به کشورهای دیگر. - ی) " گروه 3+3 (1+5)، از هیئت «همکاری فنّی آژانس» برای حفظ امنیت رآکتور تحقیقاتی تهران و به روز کردن آن حمایت خواهد کرد." - " گروه 3+3 میتواند پروژههای هیئت همکاری فنی آژانس را مورد بررسی قرار دهد... و به این هیئت آژانس توصیههایی درباره آغاز مجدد بعضی از آنها ارائه دهد." • همکاری فنی آژانس با ایران در زمینه فعالیتهای هستهای صلحآمیز ایران، یکی ازتعهدات آژانس در قبال ایران بوده و حق ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو آژانس و NPT محسوب میشود. • ایران اعلام میکند حاضر است در صورت نیاز سایر کشورها، تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری خود در حوزه امنیت رآکتورهای تحقیقاتی را با نظارت آژانس در اختیار آنها قرار دهد. - ک) " گروه 3+3، از هیئت «همکاری فنّی آژانس» برای حفظ امنیت رآکتور تحقیقاتی تهران و به روز کردن آن حمایت خواهد کرد." - " گروه 3+3 میتواند پروژههای هیئت همکاری فنی آژانس را مورد بررسی قرار دهد... و به این هیئت آژانس توصیههایی درباره آغاز مجدد بعضی از آنها ارائه دهد." نکات: • رنگ و بوی سیاسی دادن به همکاری فنی آژانس، با شأن آژانس و جایگاه تخصصی آن مغایرت دارد. • به موجب بند 4:2 پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT)، کشورهای 1+5 ملزم به تبادل تجهیزات، مواد خام و اطلاعات علمی با ایران، تا آخرین حد ممکن میباشند. - ل) " 3+3 بسته مفصلی ... به منظور تآمین ایزوتوپهای دارویی لازم برای بیماران سرطانی در ایران تدارک دیده است" - " برای اینکه.... 3+3 از عدم نقص در درمانهای بیماران سرطانی شما مطمئن شود. - " آمریکا آماده است تا ... اجازه دهد بازرسیهای مرتبط با ایمنی و تعمیرات هواپیماهای تجاری در ایران انجام شوند." نکات: • تأمین ایزوتوپهای بیماران، درمان بیماران سرطانی و تعمیر هواپیماهای تجاری و فراهم کردن قطعات یدکی آنها جزو حقوق اساسی بشر هستند و آمیخته کردن آنها با بحثهای سیاسی اهداف غیرسازنده طرف مقابل را نشان میدهد. - م) " 3+ 3 با ایران همکاری خواهد کرد تا عناصر سوختی لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران را فراهم آورد." - " گروه 3+3، از هیئت «همکاری فنّی آژانس» برای حفظ امنیت رآکتور تحقیقاتی تهران و به روز کردن آن حمایت خواهد کرد." - " آمریکا آماده است تا ... سیاستهای تحریم خود را تعدیل کند..." - " گروه 3+3 میتواند پروژههای هیئت همکاری فنی آژانس را مورد بررسی قرار دهد... و به این هیئت آژانس توصیههایی درباره آغاز مجدد بعضی از آنها ارائه دهد." نکات: • بدون توجه به مفاد پیشنهادات بالا به عنوان گامهای دو جانبه 1+5، باید گفت: • اولا، استفاده از عناوینی کلّی نظیر «همکاری»، «حمایت»، «تعدیل»، «بررسی» و «توصیه» در این پیشنهادات، با اهداف اساسی همان طرحی که [به زعم شما] « در مرحله اول اطمینان و اعتمادایجاد میکند»، در تناقض است؛ • ثانیا، پیشنهادات بالا با درخواستهایی نظیر «توقف غنیسازی»، «انتقال مواد خام» و «تعطیلی فوردو» سازگار نیستند. • سوماً، این طرح با در نظر گرفتن سبقه و تاریخچه نگرش کشورهای غربی درباره مسئله هستهای ایران، به عدم اعتماد و تردید طرف ایرانی دامن زده و آن را تشدید خواهد کرد.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه