پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (ره)
سه شنبه 13 تیر 1391 12:52 PM
خبرگزاری فارس: موسسه عروج اثری با عنوان «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (ره)» نوشته «حسنعلی بختیار نصرآبادی» را منتشر و روانه بازار کتاب کرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، «کلیات تحقیق»، «تبیین اندیشههای فلسفی _ عرفانی امام خمینی (ره)»، «اصول موضوعه انسانشناسی و دلالتهای تربیتی»، «خلاصه و نتیجهگیری» و «پیوستهای ارجاعی» عناوین فصلهایی است که نویسنده کتاب «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (ره)» در این اثر به آن پرداخته است.
هدف از این پژوهش، مطالعه دیدگاه انسانشناختی امام خمینی ره) همراه با طرح نگرشهای فلسفی _ عرفانی آن حضرت در سه حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی از یک سو و بیان دلالتهای تربیتی آنها در خصوص عناصر نظام تعلیم و تربیت از سوی دیگر است؛ به عبارت دیگر، هدف کلی این پژوهش آن است که ضمن طرح و بررسی اندیشه انسانشناختی با حوزههای شناسایی انسان، بر مبنای معرفت فلسفی، عرفانی امام به تدوین یک نظام پیشنهادی از تعلیم و تربیت و بررسی تجزیه و تحلیل عناصر متشکله آن، یعنی اهداف، اصول، برنامه، مربی، متربی و ارزشیابی پرداخته شود.
در بخشی از این کتاب «حسنعلی بختیار نصرآبادی» درباره «شکلگیری شخصیت» اینگونه بیان میکند که امام از 16 سالگی پس از ختم قرآن کریم و قرار گرفتن دریک فضای اعتقادی، مذهبی و لبریز از عشق به اهل بیت (ع) در مکتب خانه ملاابوالقاسم نزد میرزا محمود افتخار العلما و دیگران دروس اولیه حوزه را گذراند و پس از آن به اراک نزد شیخ محمد گلپایگانی و مرحوم اراکی رفت و سپس عازم قم شدند و از درس خارج حاج شیخ عبدالکریم حائری بهره گرفت و مایههای عرفانی خود را نزد آخوند شاهآبادی تحقق بخشید.
مجموعه افکار فقهی _ عرفانی و فلسفی مبتنی بر منبع وحی و آموزههای اسلامی زمینههایی را به وجود آورد که مبانی فکری، اعتقادی امام را استوار ساخت.
تفکر توأم با ریاضت و تقوی الهی امام چنان اثرگذار بود که در شخصیت امام عنصر تفکر، عاطفه و محبت به خداوند و اولیای او را به اوج میرساند. امام عشق و محبت را ازلی و ابدی و آن را از صفات خدا، مخلوقات و انسان میداند و به همین دلیل عشق را عامل پیوند هستی به خدا میداند که این محبت و عشق را عقل تأیید میکند.
او تکیهگاه شریعت و هدایت انبیاء و اولیاء را بر عقل میداند و آن را ملاک عمل به تکلیف میداند پس عقل را محبوبترینموجود نزد خدا و آن مظهر علم حضرت حق معرفی میکند که ظهور آن به اندازه استعداد پدیدهها است که به واسطه حب ذاتی تقدیر میشود و اگر این حالت وجود نداشت هیچ موجودی از موجودات پا به عرصه ظهور نمیگذاشت و به هیچ کمالی نمیرسید، با این وصف حالات عاطفی محبت نسبت به خدا و اولیای او با حالات رجاء، خوف، توکل و دعا سازگاری مییابد و رفتارهایی را در فرد تجلی میبخشد که اظهار عشق و تعزل در شأن معشوق و عمل به ایمان و محبت به خدا و اولیای او شرط اساسی آن میشود.نگرش امام به علوم مختلف و از جمله فلسفه نگرش ابزاری مبتنی بر غایت بود، لذا معتقد بود که تحصیل علم باید «قرائت به اسم رب و مقدمه تهذیب نفس» باشد.
مؤسسه چاپ و نشر «عروج» کتاب «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (ره)» تألیف «حسنعلی بختیار نصرآبادی» را در 448 صفحه و با قیمت 11000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
انتهای پیام/و