پاسخ به:بانک مقالات زراعت و باغبانی
پنج شنبه 8 تیر 1391 4:52 PM
11 : پژوهش و سازندگي پاييز 1383; 17(3 (پي آيند64) در زراعت و باغباني):80-93. |
تحليل عوامل و الزامات نوين تجديد ساختار سازماني ترويج کشاورزي ايران |
آقاسي زاده فتح اله,حسيني سيدمحمود |
در بررسي و نقد و نظر پيرامون عملکرد سازمان ترويج کشورهاي در حال توسعه و از جمله ايران صاحب نظران و کارگزاران ترويج عوامل متعددي را به عنوان علل ناکامي هاي ترويج برشمرده اند، که از جمله مي توان به ساختار سازماني آن اشاره نمود. در واقع بسياري معتقدند کاميابي ها و ناکامي هاي ترويج را بايد در ساختار سازماني جستجو نمود. هدف کلي تحقيق حاضر، يافتن الزامات (عوامل) نوين طراحي ساختار سازماني ترويج کشاورزي مي باشد. پژوهش حاضر، از نوع تحليلي – حل مساله مي باشد. بنابراين اين پژوهش کاربردي نيز محسوب مي گردد. جامعه آماري اين پژوهش، دربرگيرنده مديران ستادي و استاني ترويج وزارت جهاد کشاورزي، مديران ساير واحدهاي ترويجي وزارت جهاد کشاورزي ، کارشناسان ارشد ستادي و استاني معاونت ترويج، تصميم گيران در خصوص تصويب ساختار ترويج، و اعضاي هيات علمي گروه هاي ترويج دانشگاه ها با تحصيلات و سوابق ترويجي مي باشد. پس از انجام پيش آزمون و پيش برآورد واريانس جامعه، براي محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران، استفاده شده است. براي گردآوري اطلاعات در مرحله ميداني اين پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلي گردآوري اطلاعات استفاده شد. نظر پاسخگويان در مورد الزامات ساختار سازماني ترويج کشاورزي ايران، متغير اصلي پژوهش حاضر به شمار مي آيد. همچنين ويژگي هاي فردي افراد پاسخگو به عنوان ديگر متغيرهاي اين پژوهش محسوب مي شود که شامل سن، مدرک، سابقه کار، رشته تحصيلي، موقعيت شغلي و محل اشتغال افراد مي باشد. برا ي بررسي نتايج مطالعه از آزمون هاي من وايتني يو ، کروسکال واليس و ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شد. بر اساس نتيجه حاصل از آزمون هاي آماري و تحليل عاملي ، مجموعا 17 عامل شناسايي شده است که درصد تجمعي واريانس براي 17 عامل استخراج شده برابر 10.74 درصد مي باشد. مهمترين عوامل در مدل ميداني تحقيق شامل الزامات زمينه اي (حمايتي) با 16 درصد واريانس، انعطاف و تناسب با 11.7 درصد، مشارکت با 5.8 درصد، توسعه انساني با 4.7 درصد و تکنولوژي خاص با 4.2 واريانس مي باشند. |
كليد واژه: |