0

بانک مقالات زراعت و باغبانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زراعت و باغبانی
پنج شنبه 8 تیر 1391  4:41 PM

 6 : پژوهش و سازندگي پاييز 1384; 18(3 (پي آيند 68) در زراعت و باغباني):57-68.
 
بررسي عملکرد آموزش مبارزه با کرم خوشه خوار انگور به کمک دانش بومي و دانش رسمي (مورد مطالعه: موکاران شهرستان دنا)
 
نوري پور سي سخت شيروان*,شاه ولي منصور
 
* دانشگاه شيراز
 
 

تلفيق با استفاده همزمان از دانش بومي و دانش رسمي، يک استراتژي اساسي است که توسط متخصصان گوناگون براي توسعه کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه مورد تاکيد قرار گرفته است. بخش کشاورزي و زير بخش هاي آن نيز از اين امر مستثني نيستند. لذا، پژوهش حاضر با همين استراتژي انجام گرفت. موضوع مورد پژوهش، آفت کرم خوشه خوار انگور و محل انجام آن، روستاهاي کوخدان و سرمور در شهرستان دنا از استان کهکيلويه و بويراحمد بوده است. موضوع و محل پژوهش با استفاده از داده هاي موجود، مصاحبه با کارشناسان محل و مشاهدات شخصي پژوهشگر انتخاب شدند. نمونه گيري، طبقه بندي تصادفي بوده است که، براي هر کدام از روستاها يک نمونه 30 نفري انتخاب گرديد. روش پژوهش عملي بکار گرفته شد که يکي از مراحل آن، عمل براي بهبود وضعيت موجود است که براي اين منظور، موکاران آموزش ديدند. براي بررسي عملکرد آموزش از طرح يک گروهي با پيش آزمون–  پس آزمون استفاده شد. بررسي تلفيق دانش بومي و دانش رسمي با الگوي ارتيز انجام گرفت. يافته ها حاکي از آن است که از ميان 25 موضوع مورد بررسي در دانش بومي، 16 مورد آن نيازمند آموزش بودند؛ نتايج آموزش اين موارد به موکاران نشان مي دهد که يادگيري آن در 11 مورد معني دار بوده است. بررسي يادگيري ها به تفکيک مراحل مختلف زندگي آفت نيز نشان مي دهد که به جز يادگيري پيرامون مرحله شرايط مناسب براي فعاليت آفت، يادگيري در بقيه موارد بسيار معني دار بوده است. با توجه به نتايج، توصيه مي شود از پژوهش عملي براي بررسي هاي مختلف دانش بومي کشاورزي استفاده شود. ضمنا، الگوي مورد استفاده در اين پژوهش نيز مي تواند براي نيازسنجي کشاورزان و تعيين محتواي آموزش هاي ترويجي از طريق تلفيق دانش بومي و دانش رسمي مناسب باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها