پاسخ به:بانک مقالات زراعت و باغبانی
پنج شنبه 8 تیر 1391 4:30 PM
20 : پژوهش و سازندگي زمستان 1385; 19(4 (پي آيند73) در زراعت و باغباني):145-155. |
بررسي بازار صادراتي سيب ايران با تاكيد بر اصل مزيت نسبي صادرات |
عزيزي جعفر,يزداني سعيد |
سيب يكي از محصولات باغي است كه بخشي از صادرات غير نفتي كشور را تشكيل مي دهد و صادرات آن همواره در سنوات گذشته داراي نوسان بوده است. اين پژوهش با هدف بررسي قدرت رقابت صادراتي سيب ايران و روند تغييرات آن در طول زمان انجام گرديده و وضعيت مزيت نسبي سيب ايران را در رقابت با ساير كشورهاي صاحب نام در توليد و تجارت سيب مورد بررسي قرار داده است. اطلاعات مورد نياز اين مطالعه از طريق اطلاعات سري زماني توليد و صادرات (طي سال هاي (1970-2002 استفاده شده و شاخص هاي اندازه گيري قدرت رقابت صادراتي RCA و RSCA بوده اند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه هر چند براساس معيارهاي معرفي شده، سيب ايران داراي مزيت نسبي صادراتي است ولي قدرت رقابت صادراتي آن داراي روند نوساني و كاهشي است. همبستگي منفي بين معيار RCA سيب ايران و ايتاليا نشان مي دهد كه اين كشور رقيب جدي صادرات سيب ايران است و توانسته با استفاده از تكنولوژي هاي جديد سهم بازار صادرات ايران را تحت شعاع قرار دهد. در تابع عرضه صادرات، قيمت صادراتي اثر مثبت و متغيرهاي شاخص بهاي عمده فروشي و توليد ناخالص ملي اثر منفي بر عرضه صادرات سيب دارند. همچنين شاخص ناپايداري عرضه صادرات سيب معادل 21.9 برآورد گرديد كه حاكي از ناپايداري عرضه صادرات سيب ايران است. |
كليد واژه: سيب، رقابت صادراتي، مزيت نسبي صادراتي |
نسخه قابل چاپ |