پاسخ به:بانک مقالات زراعت و باغبانی
پنج شنبه 8 تیر 1391 3:33 PM
8 : پژوهش و سازندگي زمستان 1386; 20(4 (پي آيند 77) در زراعت و باغباني):55-71. |
بررسي مولفه هاي برنامه ريزي آموزشي در نظام آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان وزارت جهاد كشاورزي |
حاجي ميررحيمي سيدداوود* |
* آموزشكده جهادكشاورزي، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي، وزارت جهادكشاورزي |
يكي از مهمترين مولفه هاي نظام آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان سازمان هاي تخصصي، برنامه ريزي آموزشي، مي باشد. اين مولفه طي سه فرايند طراحي دوره هاي آموزشي، انتخاب دوره هاي آموزشي و ارزشيابي دوره هاي طراحي و انتخاب شده، عملياتي مي گردد. نتايج مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه كارايي و اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت وزارت جهادكشاورزي در اثر مسايل موجود در فرايندهاي ياد شده، در حد مورد انتظار نمي باشد. در اين ميان، مساله اصلي نبود اطلاعات جامع و كامل از كيفيت فرايندهاي طراحي و انتخاب دوره هاي آموزشي و همچنين ارزشيابي اين دو فرايند در نظام موجود آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان وزارت جهادكشاورزي مي باشد. بر اين اساس، تحقيق حاضر با هدف دستيابي به ديدگاه دست اندركاران و صاحب نظران نسبت به مولفه برنامه ريزي آموزشي در نظام فعلي آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان انجام پذيرفت. به اين منظور، با روش پيمايشي و با استفاده از پرسشنامه، ديدگاه كارشناسان رشته شغلي آموزش كشاورزي، مديران و سرپرستان مستقيم آنان، اعضاي كميته هاي پودماني وزارت جهادكشاورزي و آموزشگران مجرب دوره هاي آموزش ضمن خدمت رشته شغلي ياد شده مورد بررسي قرار گرفت. حجم نمونه آماري مديران و سرپرستان مستقيم و آموزشگران مجرب دوره هاي آموزش ضمن خدمت رشته شغلي ياد شده از طريق سرشماري و حجم نمونه آماري سه گروه ديگر از طريق فرمول كوكران تعيين شد و در مجموع 360 نفر در نمونه آماري قرار گرفتند. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد، كه در حال حاضر كيفيت فرايند طراحي دوره هاي آموزشي كمتر از حد متوسط مي باشد (2.96 از 5) و در اين ميان، شاخص ارزيابي، اصلاح و بازنگري عناوين و سرفصل دوره هاي آموزشي كمتر از ساير شاخص ها مورد عنايت واقع شده است (2.7 از 5). همچنين، كيفيت فرايند انتخاب دوره هاي آموزشي در حد متوسط (3.01 از 5) بوده و در ميان شاخص هاي مختلف مورد ارزيابي در اين فرايند شاخص ارزيابي، اصلاح و بازنگري فرايند انتخاب دوره هاي آموزشي كمتر از حد متوسط مورد توجه واقع شده است (2.85 از 5). از طرفي، فقط 26.5 درصد پاسخگويان معتقدند، كه ديدگاه كاركنان در ارزشيابي نحوه انتخاب نهايي دوره هاي آموزشي مورد توجه قرار مي گيرد و تنها 8 درصد معتقدند، كه نحوه كار كميته هاي طراحي دوره هاي آموزشي ارزشيابي مي شود. نتايج آزمون تحليل واريانس كروسكال واليس نشان مي دهد، كه در بيشتر موارد اختلاف معني داري بين ديدگاه چهار گروه نمونه تحقيق وجود ندارد. در پايان پيشنهاد شده است براي بهبود و اصلاح تدريجي مولفه برنامه ريزي آموزشي نظام آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان وزارت جهادكشاورزي، سطح و محتواي دوره هاي آموزشي با طبقه شغلي كاركنان تطبيق داده شود و براي شاغلين سطوح مختلف تحصيلي، محتواي آموزشي متفاوتي طراحي گردد. از جانب ديگر، با توجه به اشكالاتي كه در احراز پست هاي سازماني وجود دارد، براي افراد داراي رشته تحصيلي كاملا مرتبط، مرتبط و غير مرتبط دوره هاي آموزشي متفاوت و تكميلي در نظر گرفته شود. |
كليد واژه: نظام آموزش ضمن خدمت كوتاه مدت كاركنان، مولفه برنامه ريزي آموزشي، پودمان هاي آموزشي، نظام آموزش كشاورزي، كارشناسان آموزش كشاورزي |