پاسخ به:مقالات امداد و نجات
پنج شنبه 25 خرداد 1391 1:50 PM
4 : امداد و نجات 1390; 3(1- 2):33-39. |
|
بررسي تاثير کارگاه آموزشي احياي قلبي- ريوي و مغزي (CPCR) بر سطح دانش پرستاران |
|
چراغي محمدعلي,محمدنژاد اسماعيل*,سالاري امير |
|
* دانشگاه علوم پزشکي، تهران |
|
مقدمه: احياي قلبي- ريوي شامل سلسله اقدامات منظم و هدفمندي است که براي بازگرداندن اعمال حياتي اعضاي مهم بدن يعني قلب، ريه و مغز انجام مي شود. پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان تاثير اجراي کارگاه آموزشي بر سطح دانش احياي قلبي- ريوي و مغزي پرستاران بر اساس دستورالعمل سال 2010 انجمن قلب آمريکا در سال 1389 انجام شد.
روش ها: اين مطالعه، مطالعه اي نيمه تجربي به صورت مداخله اي براي سنجش دانش بلافاصله بعد از آموزش و دانش با تاخير دو ماهه روي 130 نفر از پرستاران دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد. ابزار گردآوري داده هاي تحقيق پرسشنامه حاوي 20 سوال بود که بر اساس متون و راهنماي 2010 انجمن قلب آمريکا طراحي شد. شيوه آموزش به دو صورت سخنراني و عملي طي دو روز و هر روز به مدت 8 ساعت در دو قسمت محتواي پايه و پيشرفته انجام شد و اطلاعات با نرم افزار SPSS و با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: اختلاف معني دار ميزان آگاهي پايه و پيشرفته در مورد احياي قلبي- ريوي با توجه به ميانگين نمرات قبل از آموزش (8.6)، بلافاصله بعد از آموزش (14.9) و با تاخير دو ماهه (13.2) بيانگر تاثير مثبت آموزش بود. در برخي موضوعات شامل استفاده به موقع از الکتروشوک در ريتم هاي قابل شوک دادن و اولين اقدام در برخورد با فرد دچار ايست قلبي تنفسي، آموزش کمترين تاثير را داشت.
نتيجه گيري: آموزش اصولي مي تواند منجر به افزايش آگاهي پرستاران در زمينه احياي قلبي- ريوي پايه و پيشرفته شود. بر اين اساس برگزاري کارگاه ها و دوره هاي آموزشي منظم به صورت تئوري و عملي توصيه مي شود.
|
|
كليد واژه: کارگاه آموزشي، احياي قلبي- ريوي و مغزي، پرستاران |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|