0

مقالات امداد و نجات

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات امداد و نجات
پنج شنبه 25 خرداد 1391  1:50 PM

 8 : امداد و نجات بهار 1389; 2(1):85-102.
 
نمونه هايي از روشها و الگوها تدريس موضوع "زلزله و ايمني" براي مقاطع پيش دبستاني و دبستان
 
حشمتي ويدا,استوارايزدخواه ياسمين*
 
* پژوهشکده مديريت خطر پذيري، پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، تهران، ايران
 
 

بررسي سوانح طبيعي نشان مي دهد که ايجاد آمادگي و آموزش مردم از جمله عواملي است که مي تواند در کاهش اثرات ناشي از آن بسيار مفيد و موثر باشد. اهميت اين امر به گونه اي است که امروزه برنامه ريزان و متخصصان براي مقابله با سوانح، آموزش را به عنوان يکي از شاخص هاي اصلي کاهش تلفات و خسارات مي شناسند. بنابراين، تحقق آگاهي و رعايت اصول ايمني، منوط بر آموزش هاي بنيادي و مستمري است که از اولين مراحل يادگيري کودک آغاز شده و کم کم عميق تر مي شود. در اين راستا، امر آموزش، بويژه آموزش کودکان در مقاطع پيش از دبستان و دبستان از اهميت ويژه اي برخوردار است و در سياست هاي ملي آموزش و پرورش مورد تاکيد فراوان قرار گرفته است. موضوع "زلزله و ايمني" از جمله مواردي است که با توجه به موقعيت لرزه خيزي ايران و اهميت کودکان به عنوان آينده سازان جامعه و پيام آوران ايمني به صورت رسمي و غير رسمي در آموزش و پرورش کشور مورد توجه قرار گرفته است و کودکان و نوجوانان در مقاطع مختلف تحصيلي اعم از پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي با اين موضوع آشنا مي شوند. مقاله حاضر به ارايه چند نمونه روش و الگوي تدريس مناسب جهت آموزش موضوع "زلزله و ايمني" براي مربيان و معلمان مقاطع پيش از دبستان و دبستان در راستاي بهبود و ارتقاي امر آموزش مي پردازد.

 
كليد واژه: زلزله و ايمني، الگوهاي تدريس پيش دبستان و دبستان، کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها