0

مقالات امداد و نجات

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات امداد و نجات
پنج شنبه 25 خرداد 1391  1:44 PM

 1 : امداد و نجات پاييز 1389; 2(3):1-9.
 
رابطه بين آسيب ديدگي رواني و خودکارآمدپنداري در دانش آموزان دبيرستاني شهرستان زلزله زده بم
 
اميريان مختار*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: خودکارآمدپنداري يکي از متغيرهاي روان شناختي مهم در زندگي فردي و اجتماعي است. خودکارآمدپنداري به اين معني است که فرد ضمن شناخت و آگاهي از توان و ظرفيت خود، به شايستگي و احساس کارايي خود در برخورد موثر با چالش ها، ضروريات و فرصت هاي محيطي و اعمال کنترل بر رويدادها، باور و اعتقاد داشته باشد. با توجه به اهداف پژوهش حاضر، خودکارآمدپنداري در موقعيت آسيب ديدگي رواني مورد ارزيابي قرار گرفته است.
روش ها: در اين پژوهش براي ارزيابي خودکارآمدپنداري از پرسشنامه خودکارآمدپنداري بندورا و براي ارزيابي آسيب ديدگي رواني از پرسشنامه
SCL-90-R دراگوتيس (1) استفاده شده است. حجم نمونه 350 نفر دانش آموز دختر و پسر دبيرستاني مدارس شهرستان زلزله زده بم در سال تحصيلي 1384-1383 بوده است که به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده اند. تحقيق از نوع همبستگي و مقايسه اي بوده است.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که ميان آسيب ديدگي رواني و خودکارآمدپنداري رابطه معني دار و منفي وجود دارد. ساير يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که
:
- تفاوتي ميان دانش آموزان دختر و پسر از نظر ميزان آسيب ديدگي رواني وجود ندارد.
- خودکارآمدپنداري شخصي و جمعي دانش آموزان دختر به طور معني داري از دانش آموزان پسر بالاتر است.
- ميان خودکارآمدپنداري شخصي و جمعي رابطه معني دار و مستقيم وجود دارد.
نتيجه گيري: نتيجه به دست آمده بيانگر آن است که هر چه ميزان خودکارآمدپنداري در بين دانش آموزان زلزله زده بم بيشتر باشد، ميزان آسيب ديدگي رواني آنان کمتر است.

 
كليد واژه: آسيب ديدگي رواني، خودکارآمدپنداري، زلزله بم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها