پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:42 PM
2 : به زراعي كشاورزي (مجله كشاورزي پرديس ابوريحان) پاييز 1387; 10(2):13-26. |
بررسي نگرش كارشناسان كشاورزي در مورد مولفه هاي موثر در مصرف محصولات ارگانيك كشاورزي |
اكبري مرتضي*,بابااكبري ساري محمد,فخارزاده سيداحمدرضا,ايرواني هوشنگ,علم بيگي امير,نامدار راضيه |
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، پرديس علوم كشاورزي و منابع طبيعي، كرج، ايران |
هدف كلي اين پژوهش، بررسي نگرش كارشناسان كشاورزي نسبت به شناخت و مصرف محصولات ارگانيك كشاورزي در بين مصرف كنندگان بود. پژوهش از نوع كاربردي، روش پژوهش از نوع توصيفي-پيمايشي و جامعه آماري آن 1200 نفر از كارشناسان كشاورزي در پنج استان بود. روش نمونه گيري تصادفي ساده بود كه تعداد 289 نفر از كارشناسان بر اساس فرمول كوكران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اي بود كه روايي (صوري) آن بر اساس نظر جمعي از استادان و صاحب نظران ترويج كشاورزي دانشگاه تهران تاييد گرديد و پايايي آن با استفاده از فرمول كرونباخ-آلفا (0.92=a) تاييد شد. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSSwin13 تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها نشان داد از نظر كارشناسان مهمترين رسانه براي اطلاع رساني به مصرف كنندگان راديو و تلويزيون و مهمترين روش براي عرضه محصولات ارگانيك عرضه از طريق برچسب هاي خاص محصولات ارگانيك است. همچنين مهم ترين عوامل موثر بر پذيرش محصولات ارگانيك در بين مصرف كنندگان «اطلاع رساني در مورد تاثير مصرف سموم و كودهاي شيميايي در كشاورزي و بروز بيماري هاي مختلف» و «اتخاذ تدابيري براي حمايت از توليدكنندگان در راستاي بازاريابي و بازاررساني اين محصولات» بود. مهمترين عوامل موثر در پذيرش محصولات ارگانيك در چهار عامل حمايتي-آموزشي، اطلاع رساني، نهادي-ساختاري و توسعه زيرساخت ها دسته بندي شدند، كه درمجموع 59 درصد از واريانس موجود را تبيين نمودند. تفاوت نگرش كارشناسان زن و مرد نيز معني دار نبود. |
كليد واژه: كارشناسان كشاورزي، محصولات ارگانيك، نگرش |
![]() |
نسخه قابل چاپ |