پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 10:19 PM
9 : اصول بهداشت رواني بهار و تابستان 1383; 6(22-21):71-76. |
بررسي ارتباط بين تحصيل و سلامت رواني در دو گروه دانشجويان سال اول و آخر دانشكده علوم پزشكي جهرم |
مصلي نژاد ليلي*,اميني ميترا |
* جهرم، خيابان مطهري، دانشگاه علوم پزشكي جهرم |
مقدمه: با پيشرفت صنعت و تكنولوژي جديد و مشكلات مربوط به آن، اختلالات و بيماري هاي رواني همانند مشكلات جسماني افزايش چشمگيري يافته اند و يافته هاي اخير به دست آمده از مطالعات طولاني مدت، تاثير تحصيل رادر سلامت روان دانشجويان تاييد كرده است. روش انجام كار: اين مطالعه يك مطالعه توصيفي- تحليلي است كه با هدف بررسي رابطه بين تحصيل و مشكلات سلامت روان بين دو گروه سال اول و آخر دانشكده پزشكي جهرم انجام شده است. مطالعه روي 136 دانشجو انجام شد.داده ها به وسيله پرسش نامه در دو گروه بخش جمع آوري شد. بخش اول شامل يافته هاي جمعيت شناختي و بخش دوم شامل پرسش نامه سلامت عمومي 28 سواله بود كه جهت بررسي چهار وضعيت بهداشت روان شامل جسماني كردن، اضطراب، عملكرد اجتماعي و افسردگي به كار مي رود. نتايج :نتايج بدست آمده نشان داد كه ارتباط معني داري بين سلامت عمومي دانشجويان سال اول و آخر از نظر مشكلات جسماني، اضطراب و افسردگي وجود دارد.(P<0/05) همچنين ميانگين نمره هر دو گروه از نظر وجود اختلال در عملكرد اجتماعي بالا بوده و هر دو گروه درجات بالايي از اختلال را نشان مي دادند. ديگر يافته ها نشان دهنده اين است كه در هر دو گروه شركت كننده 57.7 درصد سالم 20.6 درصد مشكوك و3.7 درصد اختلال به صورت بارز نشان دادند. همچنين ميزان افسردگي در گروه متاهلين بيشتر از مجردين بود (P<0.05)، و گروه دانشجويان پزشكي پسر، اختلال در عملكرد را بيشتر از دختران نشان دادند (P<0.05). اما ارتباط معني داري بين تفاوت ميانگين نمره كل دردوگروه دخترو پسرويا دوگروه پزشكي وپرستاري به دست نيامد. بحث: با توجه به تا ثير تحصيل بر ايجاد آسيب هاي رواني در دانشجويان پيشنهاد مي گرددتا برنامه هاي ارتقاي سلامت رواني دانشجو در برنامه هاي آموزشي، مد نظر قرار گيرد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |