پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 10:17 PM
3 : اصول بهداشت رواني پاييز و زمستان 1382; 5(20-19):92-99. |
بررسي سلامت رواني دانش آموزان سوم راهنمايي شهر ساري در سال 79-80 |
حسيني سيدحمزه,موسوي سيدابراهيم,رضازاده حسين |
سابقه و هدف دوران نوجواني مقطع بسيار حساسي از زندگي فرد است كه در آن با تغيير گسترده شناختي و ساختاري روبه رواست.با توجه به اين كه جامعه كنوني ما را بيشتر جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند، حفظ سلامت رواني اين گروه حايز اهميت است. بر اين اساس در پژوهش حاضر سلامت رواني دانش آموزان مقطع سوم راهنمايي شهر ساري در سال 80-79 مورد بررسي قرار گرفته است. مواد و روش ها: اين پژوهش به روش توصيفي- تحليلي و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده برروي 350 دانش آموز(دختر وپسر) مناطق دوگانه آموزش و پرورش ساري در مقطع سوم راهنمايي انجام گرفته است. ابزار هاي مورد استفاده در اين پژوهش پرسش نامه مشخصات فردي و آزمون SCL-90-R بوده است. نتايج: بر اساس نتايج بدست آمده %42.6 دانش آموزان داراي علايم روانپزشكي هستند كه اين ميزان در دختران %67.9 و در پسران %32 مي باشد . شيوع علايم دانش آموزان به ترتيب در ترس مرضي (%55.9)، افكار پارانوئيدي (%47.7)، روان پريشي (%45.7)، حساسيت در روابط متقابل (%45.7)، وسواس (%42.3)، افسردگي (%41.1)، اضطراب (%40)، پرخاشگري (%33.4) و شكايات جسماني (%26.7) مي باشد. نتايج به دست آمده تفاوت معني داري را بين سلامت رواني با متغيرهاي جنس پسران، معدل، محل سكونت ( شهر و روستا) و احساس نياز به مراجعه به روانپزشك يا مركز مشاوره نشان مي دهند و در ارتباط با شغل پدر تنها در ابعاد جسماني كردن و افكار پارانوئيد اختلاف معني دار وجود دارد.در حالي كه تفاوت معني داري بين سلامت رواني با متغير هاي تعداد افراد خانوار، وضعيت مسكن خانواده ( شخصي، استيجاري)، ميزان تحصيلات والدين و شغل مادر وجود نداشته است. نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش و شيوع نسبت بالا علايم روانپزشكي در دانش آموزان لازم است مسوولان در مورد حل مشكلات رواني دانش آموزان توجه بيشتري مبذول دارند به اين منظور ايجاد ويا فعال تر نمودن مراكز مشاوره در مدارس ضروري به نظر مي رسد . همچنين برنامه ريزي لازم به منظور ارايه خدمات جامع مشاوره و روانپزشكي واجراي برنامه هاي منظم و مستمر آموزش بهداشت رواني مي تواند در جهت ارتقاي سلامت رواني دانش آموزان مفيد باشد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |