پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 7:24 PM
7 : اصول بهداشت رواني بهار و تابستان 1386; 9(34-33):61-66. |
|
بررسي بهداشت رواني دانشجويان در رابطه با عوامل تحصيلي |
|
فرح بخش سعيد*,غلام رضايي سيمين,نيك پي ايرج |
|
* لرستان، خيابان فلک الافلاک، دانشگاه لرستان، دانشکده علوم انساني، گروه علوم تربيتي |
|
مقدمه: يكي از مهمترين عوامل موثر در رشد و پرورش استعدادهاي دانشجويان وجود سلامتي رواني در آن ها است. مطالعات متعدد نشان مي دهد كه دانشجويان نيز ممكن است همانند انسان هاي ديگر به اختلالات رواني و عاطفي مبتلا شوند. هدف از اين مطالعه، بررسي وضعيت سلامت رواني دانشجويان دانشگاه لرستان در رابطه با برخي متغييرهاي فردي و تحصيلي است.
روش كار: در اين تحقيق كه يك پژوهش توصيفي است، نمونه آماري تحقيق عبارت بود از تعداد 436 نفر دانشجو كه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي به صورت تصادفي انتخاب شده بودند. براي گردآوري داده هاي مورد نياز از پرسش نامه اي كه حاوي سوالات مربوط به ويژگي هاي جمعيت شناختي و مقياس سلامت رواني (MHS) بود، مورد استفاده قرار گرفت. به منظور بررسي رابطه بين نمرات سلامت رواني دانشجويان با متغيرهاي تحصيلي و فردي از آزمون هاي آماريt ، تحليل واريانس و شفه استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: بررسي نمرات سلامت رواني كسب شده توسط دانشجويان با ميانگين 164.19 (كمي بالاتر از ميانگين پرسش نامه با ميانگين 150) نشان مي دهد که به طور کلي آنان از سلامت رواني برخوردار مي باشند. همچنين، يافته هاي پژوهش حاکي است متغيرهاي سن (F=3.54, P<0.05)، سنوات تحصيلي (F=4.84, P<0.01) و نوع دوره تحصيلي (F=3.73, P<0.05) دانشجويان با سلامت رواني آنان رابطه معنا داري دارند. نتايج ديگر مبين آن است كه متغيرهاي دانشكده يا رشته تحصيلي (F=0.91, P>0.05)، پيشرفت تحصيلي (F=0.39, P>0.05)، وضعيت سكونت (F=0.55, P>0.05) و تاهل (t=0.64, p>0.05) دانشجويان رابطه اي با سلامت رواني آنان ندارد.
بحث: به طور كلي مي توان گفت كه دانشجويان دانشگاه لرستان از سلامت رواني نسبتا بالايي برخوردار هستند. دانشجويان سنين بالاتر و همچنين دانشجويان سال سوم و نيز دانشجويان دوره هاي شبانه در مقايسه با ديگر دانشجويان از سلامت رواني كمتري برخوردار هستند.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|