پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 7:21 PM
5 : اصول بهداشت رواني پاييز و زمستان 1386; 9(36-35):121-128. |
|
بررسي رابطه هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان |
|
ثمري علي اكبر*,طهماسبي فهيمه |
|
* کاشمر، بلوار سيدمرتضي، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامي، گروه روان شناسي باليني |
|
مقدمه: امروزه هوش هيجاني به عنوان يک موضوع جديد در حوزه روان شناسي مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتي که در اين زمينه انجام شده است، مبين نقش هوش هيجاني و مولفه هاي آن در جنبه هاي مختلف زندگي فرد همچون پيشرفت تحصيلي، ازدواج، شغل و روابط اجتماعي مي باشد.
روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسي رابطه بين هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي، سن و جنسيت در دانشجويان انجام گرفته يک مطالعه توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان رشته روان شناسي باليني مشغول به تحصيل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه موردنظر شامل 112 نفر بوده است که به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب گرديده اند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هيجاني بار- آن و به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي از معدل دانشجويان استفاده شده است. جهت تجزيه و تحليل اطلاعات نيز از ضريب همبستگي پيرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است.
نتايج: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين نمره کلي هوش هيجاني و برخي مولفه هاي آن با پيشرفت تحصيلي رابطه معني داري در سطح (P<0.05) وجود دارد. همچنين بين سن با هوش هيجاني در سطح (P<0.05) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هيجاني با جنسيت، نتايج پژوهش نشان داد که بين دختران و پسران، در نمره کلي هوش هيجاني تفاوت معني داري وجود ندارد، اما در دو مولفه آن تفاوت معني دار وجود داشت (P<0.05).
بحث: به منظور رسيدن به سطح بالايي از مهارت هاي تحصيلي، علاوه بر توانايي هاي شناختي کلي، فرد بايد به رشد مناسب در جنبه هايي همچون کنترل هيجانات و عواطف دست يابد، به معناي ديگر دانشجويان بدون دستيابي به اين مولفه ها که هوش هيجاني را مي سازند قادر به يادگيري بهينه موضوعات درسي نخواهند بود.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|