پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 7:20 PM
8 : اصول بهداشت رواني بهار 1387; 10(1 (پياپي 37)):71-78. |
توان پيش بيني سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و متغيرهاي جمعيت شناختي بر احساس تنهايي دختران دانش آموز |
لعلي فاز احمد*,عسكري عباس علي |
* مشهد، ميدان آزادي، دانشگاه فردوسي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي |
مقدمه: احساس تنهايي، به عنوان حالتي ناخوشايند، پاسخ هاي هيجاني منفي و نارضايتي ادراکي فرد را در روابط اجتماعي اش شامل مي شود. اين تجربه نامطلوب و پريشان کننده مي تواند به ناسازگاري هاي شناختي، هيجاني و رفتاري فرد در مرحله نوجواني منجر شود. شواهد پژوهشي حاکي از وجود رابطه بين سبک هاي فرزندپروري و شايستگي هاي اجتماعي کودکان و نوجوانان است. به همين دليل، برخي از پژوهشگران، به منظور توان پيش بيني احساس تنهايي در نوجوانان، بر مطالعه سبک هاي فرزندپروري (اقتدارمنش، ديکتاتوري و سهل گيرانه)، تاکيد مي کنند. از سوي ديگر، برخي نتايج پژوهش هاي مبتني بر رويکرد بوم شناختي براون فنبرنر نشان داده است که بافت خانوادگي (وضعيت اقتصادي - اجتماعي، تحصيلات والدين و جنسيت کودک)، در درک تحول اجتماعي و احساس تنهايي فرزندان حايز اهميت است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تعاملي، سعي در بررسي توان پيش بيني مولفه هاي سبک هاي فرزندپروري ادراک شده و متغيرهاي جمعيت شناختي بر احساس تنهايي دانش آموزان دختر نوجوان دارد. |
كليد واژه: سبک فرزندپروري ادراک شده، احساس تنهايي، متغيرهاي جمعيت شناختي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |