پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 7:15 PM
3 : اصول بهداشت رواني پاييز 1387; 10(3 (پياپي 39)):199-207. |
|
نشانه هاي پرخاشگري در آزمون نقاشي آدمک در پسران 9 ساله |
|
فرهادي علي*,پوراعتماد حميدرضا |
|
* ايران، خرم آباد، ميدان 22 بهمن، بلوار ولايت، كوچه گلستان 2 |
|
مقدمه: آزمون نقاشي آدمک به عنوان فرافکني دنياي دروني مي تواند اطلاعاتي در مورد علايق، اضطراب ها، دفاع ها و بازداري فرد نشان دهد. هدف اين مطالعه بررسي نشانه هاي پرخاشگري در آزمون نقاشي آدمک دانش آموزان پسر بود.
روش کار: در اين مطالعه تبييني، 57 نفر از دانش آموزان پسر پايه سوم دوره ابتدايي يکي از مدارس شهر خرم آباد به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. مطابق دستورالعمل تست آدمک در ابتدا از آن ها خواسته شد تصوير يک فرد را نقاشي کرده و سپس ويژگي هاي يک فرد پرخاشگر را بنويسند و در آخر تصوير يک فرد پرخاشگر را بکشند. جهت تعيين نشانه هاي پرخاشگري، نشانه هاي موجود در نقاشي آدمک پرخاشگر با آدمک معمولي مقايسه گرديد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون هاي غير پارامتر يک نظير آزمون علامت، مک نمار و ضريب همبستگي في تجزيه و تحليل گرديدند.
يافته ها: بر اساس تحليل داده ها، خطوط پر رنگ، رنگ قرمز، شکل دهان ( قوس به پايين)، ابروي کج و گره اي، سر بدون مو، موي سيخ شده و گرفتن ابزار پرخاشگري در دست (مخصوصا چاقو) به عنوان نشانه هاي پرخاشگري در آزمون آدمک پرخاشگر استخراج شدند که به طور معني داري (p<0.001) از فراواني بالاتري نسبت به آزمون نقاشي آدمک معمولي برخوردار بودند.
نتيجه گيري: بين نتايج اين مطالعه در خصوص بعضي نشانه هاي پرخاشگري با ساير مطالعات هم خواني وجود دارد. چون در اين مطالعه نمايش ابزارهاي پرخاشگري به خصوص چاقو قابل ملاحظه بود، اين مساله بايد مورد توجه خانواده ها و مسوولين آموزشي قرار گيرد. زيرا مي تواند نشانه اي از رفتارهاي پرخاشگرانه رايج در جامعه باشد.
|
|
كليد واژه: آزمون نقاشي آدمک، پرخاشگري، پسران |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|