0

مقالات اصول بهداشت رواني

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391  7:14 PM

 2 : اصول بهداشت رواني زمستان 1387; 10(4 (پياپي 40)):273-280.
 
فراواني آسيب شناسي رواني در معلمين مدارس ابتدايي شهركرد
 
محمدي پروين*,گواري فاطمه,حق دوست علي اكبر,محمدعلي زاده سكينه,اميري پور علي قاسم
 
* ايران، چهارمحال و بختياري، فارسيان، خيابان پاسداران، كوچه 32، پلاك 28
 
 

مقدمه: تاثير انكار ناپذير معلم بر متعلم از جمله مباحث مطرح دنياي تعليم و تربيت است. يکي از مهمترين عوامل موثر بر عملكرد معلمان سلامت رواني است چرا كه معلم سالم يعني تعليم و تربيت سالم و تعليم و تربيت سالم يعني جامعه سالم.
روش: کار: مطالعه حاضر با هدف بررسي فراواني آسيب شناسي رواني در معلمين مدارس ابتدايي شهركرد در سال تحصيلي 85-1384 انجام شد. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي تحليلي بود كه جامعه آماري آن شامل 1008 معلم شاغل در 139 مدرسه ابتدايي ناحيه 1 و 2 شهركرد بود. ميزان پاسخگويي 70% بود و در مجموع 705 معلم در اين پژوهش شركت داشتند. اطلاعات مورد نياز از طريق پرسشنامه استاندارد شده 
SCL-90-Rو پرسشنامه ويژگي هاي فردي و اجتماعي آنان جمع آوري گرديد. سپس با استفاده از SPSS و آمارهاي توصيفي و استنباطي (آزمون تي، آناليز واريانس، آزمونهاي تعقيبي و رگرسيون) مورد تحليل قرار گرفت.
يافته ها: 4/27% معلمان دچار درجاتي از آسيب شناسي رواني بودند كه بالاترين ميزان شيوع مربوط به شكايات جسماني با 9/74% و پايين ترين ميزان شيوع مربوط به ترس مرضي با 6/20% بود. ارتباط معني داري بين آسيب شناسي رواني با وضعيت تاهل (P=0.7) و سنوات خدمت (P=0.77) مشاهده نگرديد. ارتباط معني دار معکوسي بين وجود آسيب شناسي رواني با ميزان درآمد ماهيانه و سطح تحصيلات (P<0.001) مشاهده گرديد.
نتيجه گيري: مقايسه نتايج اين پژوهش با ديگر مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن ميزان آسيب شناسي رواني در معلمان جامعه پژوهش مي باشد.

 
كليد واژه: آسيب شناسي رواني، فراواني، مدارس، معلم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها