0

مقالات اصول بهداشت رواني

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391  6:57 PM

 4 : اصول بهداشت رواني تابستان 1390; 13(2 (پياپي 50)):148-159.
 
تحليل مسير منبع کنترل، نشانگان افسردگي و پيشرفت تحصيلي بر افکار خودکشي: نقش تعديل کنندگي جنس
 
فدايي زهرا*,عاشوري احمد,هوشياري زهرا,ايزانلو بلال
 
* ايران، تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشکده خانواده
 
 

مقدمه: مطالعات شيوع شناسي نشان مي دهد که مشکلات مربوط به بهداشت رواني در بين دانشجويان، يکي از عمده ترين مسايل آموزش عالي است. لذا اين پژوهش با هدف بررسي نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگي و پيشرفت تحصيلي بر افکار خودکشي دانشجويان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگي و بر حسب نوع استفاده از نتايج، کاربردي است. نمونه اي شامل
 ??? نفر از دانشجويان دانشگاه تهران در سال تحصيلي 88-1387 است كه به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و با مقياس هاي افکار خودکشي(SIS) ، افسردگي دانشجويان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازه گيري قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده از مقياس هاي مذکور با استفاده از روش تحليل مسير به کمک نرم افزار ليزرل تحليل شدند.
يافته ها: نتايج بررسي همبستگي بين متغيرهاي پيش بين و ملاک حاکي از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتريس همبستگي دو متغيره يکسان است. اما معني داري ضرايب و ميزان واريانس تبيين شده بين متغيرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است
.
نتيجه گيري: يافته ها حاکي از ضرورت توجه به متغيرهاي منبع کنترل، ميزان افسردگي و پيشرفت تحصيلي و ارتباط آن ها با افکار خودکشي دانشجويان است. جهت حفظ و ارتقاي بهداشت رواني، پيشرفت تحصيلي دانشجويان و ارايه خدمات مناسب بهداشت رواني بايد به نقش اثربخشي اين متغيرها توجه شده و در آزمون هاي غربالگري و پايش سلامت رواني دانشجويان مدنظر قرار گيرند
.

 
كليد واژه: افسردگي، افکار خودکشي، پيشرفت تحصيلي، دانشجويان، منبع کنترل
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها