پاسخ به:مقالات اصول بهداشت رواني
دوشنبه 22 خرداد 1391 6:56 PM
4 : اصول بهداشت رواني بهار 1391; 14(1 (پياپي 53)):36-45. |
|
بررسي ساختار عاملي و ويژگي هاي روان سنجي نسخه تجديد نظر شده مقياس مشاهده معلم از رفتار انطباقي در کلاس |
|
واحدي شهرام*,اسماعيل پور خليل,حاجي پور فرزانه |
|
* ايران، تبريز، دانشگاه تبريز، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي |
|
مقدمه: پژوهش حاضر به منظور برآورد پايايي و روايي نسخه تجديد نظر شده مقياس مشاهده معلم از رفتار انطباقي در کلاس (TOCA-R) اجرا شده است.
روش کار: اين مطالعه از نوع تحقيقات آزمون سازي است و در آن 300 نفر از دانش آموزان سوم و چهارم ابتدايي شهر تبريز به روش نمونه گيري تک مرحله اي در سال تحصيلي 89-1388 انتخاب شدند. معلمان مدارس، مقياس مشاهده معلم از رفتار انطباقي در کلاس و والدين دانش آموزان مقياس درجه بندي رفتار مخرب (DBRS) را تکميل کردند. در اين پژوهش، به منظور بررسي ساختار عاملي (روايي سازه)، روايي همگرا و پايايي TOCA-R از تحليل عاملي اکتشافي، ضريب همبستگي پيرسون و ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد.
يافته ها: براي محاسبه روايي سازه، تحليل عاملي به روش مولفه هاي اصلي با چرخش واريماکس، سه عامل پيشنهاد نمود که به ترتيب عامل هاي بي توجهي، پرخاشگري و رفتارهاي جامعه پسندانه نام گرفتند. همساني دروني اين مقياس نشان داد که TOCA از پايايي قابل قبولي برخوردار است. ضريب همبستگي بين سه زيرمقياس رفتار انطباقي در کلاس با خرده مقياس هاي رفتار مخرب معني دار بود (p<0.05).
نتيجه گيري: نسخه تجديد نظر شده مقياس مشاهده معلم از رفتار انطباقي در کلاس براي اندازه گيري مشکلات رفتاري در موقعيت هاي آموزشي، کارايي مناسبي دارد و مي توان آن را در موارد تشخيصي و درماني به کار برد.
|
|
كليد واژه: انطباق، رتبه بندي، ساختار، عامل، معلم |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|