پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:30 PM
5 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1387; 22(2):59-70. |
بررسي رفتار عقلايي مصرف کنندگان روغن نباتي در ايران: مطالعه موردي فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه |
توانا حميد*,همايوني فر مسعود |
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه زابل |
عقلايي رفتار کردن مصرف کننده اولين و اساسي ترين پيش فرض ارايه و بسط تئوري هاي اقتصادي در زمينه رفتار مصرف کننده است. تحقيقات مربوط به توابع تقاضا زماني صحيح خواهد بود که مدل تابع تقاضا و مطلوبيت مبنا قرار گرفته، تقريب خوبي از تابع مطلوبيت و تقاضاي حقيقي باشد و اين فرضي غير قابل آزمون است. لذا بايد صحت فرضيه رفتار عقلايي اثبات شود. تنها راه براي بررسي رفتار عقلايي مصرف کننده، کاربرد اصول ترجيحات آشکار شده است. داده هاي مورد استفاده شامل قيمت و مقادير مصرفي ماهانه در فاصله سال هاي 85-1383 انواع روغن نباتي از فروشگاه هاي رفاه كل كشور است. نتايج آزمون، حاكي از وجود 13 تناقض بود كه با بررسي شاخص تعميمي افريت نيز برطرف نشد و با روش نموداري دي پرتي دو زير دوره فروردين 83 تا آذر 84 و دي ماه 84 تا اسفند 85 بدون تناقض تشخيص داده شد. شکست تابع مطلوبيت بصورت کاهش مصرف در اکثر روغن هاي نباتي جامد مورد مطالعه و ثبات تقريبي در مصرف روغن هاي مايع ظاهر شده است. پس با تداوم سياست هاي بهداشتي و تبليغاتي در زمينه مضرات روغن نباتي جامد مي توان کاهش مصرف اين محصول را در خانوارهاي ايران انتظار داشت. |
كليد واژه: اصل تعميم يافته ترجيحات آشکار شده، تابع مطلوبيت نئوکلاسيک، تئوري افريت، شاخص تعميم يافته افريت، روغن نباتي، ايران |
نسخه قابل چاپ |