پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:21 PM
11 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) بهار 1389; 24(1):99-106. |
تحليل مزيت نسبي و ساختار بازار صادرات جهاني پسته |
دشتي قادر*,خداوردي زاده محمد,محمدرضايي رسول |
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه تبريز |
به منظور کاهش آسيب پذيري اهداف توسعه اقتصادي، گسترش صادرات غيرنفتي و تنوع بخشيدن به درآمدهاي صادراتي کشور ضرورت دارد. نظر به اهميت محصول پسته در صادرات غيرنفتي کشور پژوهش حاضر با هدف تعيين مزيت نسبي و تحليل ساختار بازار صادرات جهاني پسته صورت پذيرفته است. دوره مورد مطالعه اين تحقيق سال هاي 2006- 2002 را شامل مي شود. به منظور تعيين مزيت نسبي کشورهاي صادرکننده پسته از دو شاخص مزيت نسبي آشکار شده و مزيت نسبي آشکار شده متقارن و براي تبيين ساختار بازار صادرات جهاني پسته از شاخص هاي هرفيندال و نسبت تمرکز استفاده گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که از بين کشورهاي صادرکننده پسته تنها کشورهاي لوکزامبورگ، آمريکا، سوريه، هلند، قبرس، اسلواکي، يونان و اردن داراي مزيت نسبي در صادرات پسته مي باشند. به علاوه نتايج حاصل از شاخص مزيت نسبي بيانگر اختلاف فراوان مزيت نسبي صادراتي کشور ايران نسبت به ساير کشورهاي صادرکننده پسته مي باشد اما اين مزيت نسبي طي سالهاي مورد مطالعه در حال کاهش بوده است. هم چنين هر چند که کشور ايران به عنوان بنگاه مسلط 60 درصد از صادرات جهاني پسته را در اختيار دارد ولي برخلاف انتظار از قيمت صادراتي مناسبي برخوردار نمي باشد. بدين ترتيب در راستاي تقويت و تثبيت شاخص محصول پسته ايران توصيه مي گردد با در پيش گرفتن سياست تنوع صادرات، به تدريج از ميزان تمرکز کشور به تعدادي بازار محدود و سنتي کاسته شود. |
كليد واژه: پسته، ساختار بازار، صادرات، مزيت نسبي |
نسخه قابل چاپ |