پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:20 PM
14 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) بهار 1389; 24(1):120-128. |
برنامه ريزي فروش ليزينگي در بنگاه هاي توليد فناوري ماشين هاي کشاورزي (مطالعه موردي استان خراسان رضوي) |
عابد سعيد,قرباني محمد*,لياقتي هومان,آق خاني محمدحسين,كهنسال محمدرضا |
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد |
در اين مطالعه با استفاده از داده هاي مقطع زماني سال 1388 مربوط به 210 نفر از کشاورزان انتخاب شده استان خراسان رضوي به روش نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده تلاش شد تا چارچوبي عملي فراروي بنگاه هاي توليد فناوري ماشين هاي کشاورزي قرار گيرد به نحوي که با استفاده از آن برنامه ريزي فروش ليزينگي براي پاسخگويي به نياز ها و کمبود هاي واقعي بهره برداران کشاورزي صورت پذيرد. نتايج نشان داد که در گروه فناوري هاي با قيمت بالا، تراکتور در اولويت اول و پس از آن کمباين قرار دارد. در گروه فناوري هاي با قيمت متوسط فناوري بذرپاش در اولويت اول و بعد از آن چاپر قرار دارد. در گروه فناوري هاي با قيمت پايين به ترتيب گاوآهن، ديسک و زيرشکن در رتبه هاي اول تا سوم مي باشند. در مجموعه سه فناوري، تراکتور بالاترين تقاضا را به خود اختصاص داد و پس از آن ادوات مرتبط با آن بالاترين تقاضا را دارا مي باشند. بنابراين در برنامه ريزي فروش ليزينگي بايد هدف گيري اوليه بر تراکتور و ادوات مرتبط با آن، بذرپاش، چاپر و کمباين باشد و در هدف گيري هاي بعدي ساير تقاضا ها را مورد توجه قرار داد. از سوي ديگر بخش دولتي و خصوصي در برنامه ريزي فروش بايد بر تحويل سريع فناوري ماشين هاي کشاورزي مورد تقاضا، نرخ بهره زير 10 درصد، وثيقه هاي انفرادي، فناوري توليد داخل و بازپرداخت سالانه اقساط، تمرکز يابند. مشارکت يارانه اي دولت در ارتباط با مابه التفاوت نرخ بهره مورد تقاضاي شرکت هاي ليزينگ و بهره برداران کشاورزي مي تواند به فرآيند شکل گيري اين صنعت در بخش کشاورزي و در نهايت تقاضاي موثر کشاورزان براي اين فناوري ها کمک نمايد. |
كليد واژه: ليزينگ، مکانيزاسيون، ماشين هاي کشاورزي، يارانه |
نسخه قابل چاپ |