پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:17 PM
3 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) بهار 1389; 24(1):23-32. |
الگوي انتقال قيمت در صنعت گوشت گاو ايران |
نيكوكار افسانه,حسيني سيدصفدر*,دورانديش آرش |
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشگاه تهران |
يكي از مسايل مهمي كه سطح رفاه توليدكنندگان، عوامل بازاريابي و مصرف كنندگان يك كالا را تحت تاثير قرار مي دهد، اثرپذيري قيمت در يك سطح بازار نسبت به تغييرات قيمت در سطوح ديگر بازار (چگونگي انتقال قيمت) آن كالا است. به دليل اهميت گوشت گاو در تامين نياز غذايي خانوار، تعداد قابل توجه توليدكنندگان اين محصول در كشور و نارضايتي مصرف كنندگان و توليدكنندگان از زياد بودن حاشيه بازار اين ماده غذايي، هدف اين مقاله بررسي چگونگي انتقال قيمت بين سطوح مختلف بازار گوشت گاو ايران است. در مقاله حاضر با استفاده از آمار ماهانه قيمت گاو زنده در گاوداري و قيمت در كشتارگاه و خرده فروشي گوشت گاو در سال هاي 84-1377 و به كارگيري الگوي تصحيح خطا، چگونگي انتقال قيمت گوشت گاو از گاوداري تا كشتارگاه، از كشتارگاه تا خرده فروشي و از گاوداري تا خرده فروشي بررسي شد. نتايج نشان داد كه انتقال قيمت در تمام سطوح بازار گوشت گاو ايران در بلندمدت متقارن و در كوتاه مدت از گاوداري تا خرده فروشي و از گاوداري تا كشتارگاه نامتقارن است. كشش هاي انتقال قيمت نشان مي دهند كه افزايش هاي قيمت گاو زنده در گاوداري با شدت بيشتري به سطح خرده فروشي منتقل مي شوند در حالي كه كاهش هاي قيمت، به كندي به سطوح بالاتر بازار انتقال مي يابند. در نتيجه عدم تقارن در انتقال قيمت در بازار گوشت گاو، مصرف كنندگان اين كالا قيمتي بيشتر از قيمت تمام شده محصول مي پردازند و عوامل بازاريابي اين كالا از نوسانات قيمت، سود كسب مي كنند. |
كليد واژه: انتقال قيمت، الگوي تصيح خطا، ايران، گوشت گاو |
نسخه قابل چاپ |