0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391  11:14 PM

 3 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) تابستان 1389; 24(2):151-161.
 
شناسايي زمينه هاي بكارگيري فناوري اطلاعات (IT) توسط آموزشگران در آموزش هاي علمي - كاربردي كشاورزي و منابع طبيعي
 
اسدي علي*,كريمي آصف,كرمي فاطمه
 
* گروه ترويج و آموزش كشاورزي، دانشگاه تهران
 
 

تحقيق حاضر با هدف تحليل زمينه هاي بكارگيري فناوري اطلاعات توسط آموزشگران در آموزش هاي علمي - كاربردي كشاورزي و منابع طبيعي در سال 1387 انجام گرديد. نوع تحقيق از نوع توصيفي-همبستگي مي باشد که که به روش پيماش انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق شامل 2569 از. نمونه آماري اين پژوهش تعداد 138 نفر از آموزشگران مراكز آموزشي علمي - كاربردي كشاورزي و منابع طبيعي است با استفاده از روش نمونه گيري چند مرحله اي از شش منطقه کشور انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آورري اطلاعات پرسشنامه بود كه اعتبار (روائي) آن با نظر چند تن از متخصصين و اساتيد گروه ترويج وآموزش كشاورزي دانشگاه تهران مورد تاييد قرار گرفت و براي تعيين قابليت اعتماد (پايايي) تعداد 30 عدد پرسشنامه در دو استان تهران و زنجان آزمون مقدماتي شد (البته اين تعداد در تحليل نهايي وارد نگرديد) و آلفاي كرونباخ آن محاسبه شد كه براي بخش هاي مختلف پرسشنامه از مقدار مناسب برخوردار بود. داده هاي گردآوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج همبستگي نشان دادكه ميان تعداد زمينه هاي بكارگيري فناوري اطلاعات توسط آموزشگران با آشنايي و مهارت كامپيوتري، آشنايي و مهارت اينترنتي، مهارت در زبان انگليسي، متوسط ميزان بكارگيري اينترنت، متوسط ميزان بكارگيري كامپيوتر، مزيت استفاده در سطح 5 درصد و با تهيه مقاله علمي-مروري و تهيه مقاله علمي-پژوهشي در سطح 1 درصد رابطه معني دار و مثبتي وجود دارد، بمنظور شناسايي مهمترين زمينه هاي بكارگيري فناوري اطلاعات توسط آموزشگران در مراكز آموزشي علمي-كاربردي از تحليل عاملي نوع  R(اکتشافي) استفاده گرديد كه نتايج نشان داد متغيرها در چهار عامل، گسترش ارتباط درون و برون سازماني، تسهيل فرايندهاي آموزشي، افزايش توانمندي هاي حرفه اي آموزشگران و تسهيل فرايندهاي سازماني قرار مي گيرند كه اين چهار عامل در حدود 72 درصد واريانس زمينه هاي بكارگيري فناوري اطلاعات را در اين مراكز برآورد مي نمايند.

 
كليد واژه: فناوري اطلاعات، آموزش علمي-كاربردي، زمينه هاي بكارگيري، آموزشگر، اينترنت، كامپيوتر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها