پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:11 PM
13 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) پاييز 1389; 24(3):384-392. |
الگوي آستانه اي انتقال قيمت در بازار گوشت مرغ ايران |
قدمي كوهستاني مرضيه,نيكوكار افسانه,دورانديش آرش* |
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد |
انتقال نامتقارن قيمت با افزايش حاشيه بازار، منافعي براي بنگاه هاي فراوري و بازاريابي كالا ايجاد مي كند و بر رفاه مصرف كنندگان اثر مي گذارد. به همين دليل، تحليل انتقال قيمت در بازارهاي كشاورزي، هم از نظر اقتصادي و هم از نظر سياسي حايز اهميت است. هدف از اين مقاله، بررسي چگونگي انتقال قيمت در بازار گوشت مرغ ايران است. در پژوهش حاضر، با استفاده از آمار هفتگي قيمت هاي در مرغداري و خرده فروشي در سال هاي 88-1381 و الگوي آستانه اي، تحليل انتقال قيمت انجام شده است. نتايج نشان مي دهند كه انتقال قيمت در بازار گوشت مرغ ايران نامتقارن است و افزايش هاي قيمت مرغ زنده در مرغداري، در مقايسه با كاهش هاي قيمت، بيشتر و سريع تر به سطح خرده فروشي منتقل مي شوند. همچنين سياست تنظيم بازار گوشت مرغ، اثر معني داري بر نوسان هاي قيمت گوشت مرغ نداشته است. از آنجا كه به نظر مي رسد انتقال نامتقارن قيمت در بازار گوشت مرغ ايران، به دليل وجود تورم و همچنين ساختار غيررقابتي در صنعت كشتارگاهي به وجود آمده باشد، پيشنهاد مي شود سياست هاي حمايتي مناسب براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت كشتارگاهي، در مناطقي از كشور كه كمبود ظرفيت كشتار وجود دارد، اتخاذ گردد. |
كليد واژه: انتقال قيمت، ايران، الگوي آستانه اي، گوشت مرغ |
نسخه قابل چاپ |