پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:08 PM
1 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) پاييز 1389; 24(3):268-278. |
تعيين کالاهاي مناسب براي مبادله در بازار آتي (مطالعه موردي: محصولات کشاورزي ايران) |
حسيني يكاني سيدعلي*,زيبايي منصور |
* گروه اقتصاد كشاورزي، دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري |
در اين مقاله سعي گرديده که مناسب ترين کالاها براي راه اندازي يک بازار آتي محصولات کشاورزي در ايران انتخاب گردد. به اين منظور دو روش مختلف مورد استفاده قرار گرفته است: روش اول بر تعيين عواملي که به صورت معناداري در موفقيت يا شکست قراردادهاي آتي محصولات کشاورزي مورد استفاده در مهمترين بازارهاي آتي جهان موثر بوده استوار مي باشد. در روش دوم شبيه سازي عملکرد پوشش ريسک کالاهاي مورد مطالعه به منظور تعيين محصولاتي که بالاترين احتمال پذيرش جهت مبادله در بازار آتي را از سوي توليدکنندگان محصولات کشاورزي دارا مي باشند مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس نتايج اين مطالعه درجه تجاري بودن، اندازه بازار نقدي و نوسانات قيمت هاي نقدي محصولات، بيشترين اثر را در توفيق بکارگيري قراردادهاي آتي آنها خواهد داشت. همچنين برخي کالاها با وجود دارا بودن شرايط لازم براي ورود به بازار آتي، ازجذابيت کافي براي مبادله در چنين بازارهايي از نقطه نظر پوشش ريسک توليدکنندگان برخوردار نمي باشند. به طورکلي نتايج اين مطالعه نشان دادند که سه محصول زعفران، پسته و برنج مناسب ترين کالاها براي تاسيس بازار آتي محصولات کشاورزي در ايران مي باشند. |
كليد واژه: قراردادهاي آتي، خصوصيات کالا، عملکرد پوشش ريسک، بورس کالاي کشاورزي، ايران |
نسخه قابل چاپ |