پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 11:03 PM
6 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) زمستان 1389; 24(4):448-455. |
بررسي کارآيي بازار گوشت مرغ در ايران (مطالعه موردي: شهرستان کرج) |
خالدي محمد*,شوكت فدايي محسن,نكوفر فرحناز |
* موسسه پژوهش هاي برنامه ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي |
هدف اصلي تحقيق حاضر تعيين کارآيي بازار گوشت مرغ مي باشد. در اين مطالعه حاشيه بازاريابي و کارايي بازار گوشت مرغ در سطوح مختلف بازار در شهرستان کرج محاسبه شده است. نتايج مطالعه نشان مي دهد که کشتارگاه ها بيش از 50 درصد از حاشيه بازاريابي و سود بازاريابي را به خود اختصاص داده اند. اين نتيجه، نشان دهنده قدرت انحصاري کشتارگاه ها در صنعت گوشت مرغ است. در حالي که سهم توليدکنندگان از سود بازاريابي کمتر از 10 درصد است، نسبت قيمت دريافتي توليدکنندگان به قيمت پرداختي مصرف کنندگان 68 درصد محاسبه شده است. نتايج همچنين نشان داد که بازار گوشت مرغ در شهرستان کرج از کارايي لازم برخوردار نيست. لذا، لازم است سياست هايي اتخاذ گردد تا علاوه بر توزيع عادلانه حاشيه و سود بازاريابي، کارايي بازار نيز افزايش يابد. |
كليد واژه: حاشيه بازار، کارآيي سيستم بازاررساني، کرج، ايران |
نسخه قابل چاپ |