پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 10:59 PM
1 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1390; 25(1):1-9. |
بررسي عوامل آموزشي - ترويجي موثر بر بکارگيري گياهان تراريخته از نظر متخصصان بيوتکنولوژي مراکز تحقيقات استان تهران |
پزشكي راد غلامرضا*,نعيمي امير |
* گروه ترويج و آموزش كشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس |
هدف از انجام اين تحقيق بررسي عوامل آموزشي - ترويجي موثر بر بکارگيري گياهان تراريخته بود. اين تحقيق به روش پيمايشي انجام شد و از نوع توصيفي - همبستگي است. جامعه آماري مورد نظر شامل متخصصان بيوتکنولوژي مراکز تحقيقات استان تهران بودند (N=85) که اين تعداد با استفاده از روش سرشماري مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهايت 63 پرسشنامه جمع آوري شد و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. ابزار تحقيق پرسشنامه بود که روايي آن توسط پانلي از متخصصان ترويج و آموزش کشاورزي و بيوتکنولوژي مورد بررسي، اصلاح و تاييد قرار گرفت. ضريب اعتبار (کرونباخ آلفا) پرسشنامه با انجام آزمون پيش آهنگي با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 بين 0.83 تا 0.92 بدست آمد. يافته هاي توصيفي نشان مي دهد که استفاده از رسانه هاي ارتباط جمعي (راديو و تلويزيون) از بيشترين اهميت و استفاده از مزارع و باغات نمونه از کمترين اهميت در زمينه بکارگيري گياهان تراريخته برخوردارند. نتيجه حاصل از مقايسه ميانگين ها نشان داد که متغيرهايي چون داشتن سمت اجرايي و رشته تحصيلي متخصصان بر بکارگيري گياهان تراريخته موثر است. بر اساس ضريب همبستگي اسپيرمن بدست آمده، ارتباط با کارشناسان ترويج، استفاده از رسانه هاي ارتباط جمعي (راديو و تلويزيون)، مرتبه علمي متخصصان و متغير بکارگيري گياهان تراريخته همبستگي معني داري وجود دارد و اين متغيرها حدود 52 درصد از تغييرات ايجاد شده در متغير بکارگيري گياهان تراريخته را تبيين مي کنند. |
كليد واژه: عوامل آموزشي - ترويجي، گياهان تراريخته، بکارگيري، متخصصان بيوتکنولوژي |
نسخه قابل چاپ |