0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391  10:58 PM

 12 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1390; 25(3):375-384.
 
بررسي عوامل موثر بر درجه مشارکت کشاورزان (نسبت تامين) در بازار آتي گوجه فرنگي
 
قديري مقدم ابوالفضل,نعمتي امين*
 
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

يکي از مهمترين ريسک هاي موجود در بخش کشاورزي، ريسک ناشي از نوسانات قيمتي محصولات کشاورزي مي باشد. بازارهاي آتي محصولات کشاورزي به عنوان يکي از سياست ها و راهکارهاي اجرايي، تاثير بسزايي بر کاهش نوسانات قيمتي محصولات کشاورزي دارند. با توجه به اين مهم در اين مطالعه، عوامل موثر بر درجه مشارکت کشاورزان (نسبت تامين) براي فروش محصول توليدي در بازار آتي با استفاده از داده هاي مقطعي 90 نفر از گوجه کاران شهرستان مشهد در سال زراعي 89-1388 با بهره گيري از الگوي رگرسيون خطي برآورد و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد که اولا نسبت تامين در بازار آتي اين محصول در نمونه مورد مطالعه بين 1.25 تا 5.63 متغير بوده و ثانيا مقدار بهينه نسبت تامين برابر 0.03 مي باشد. همچنين نتايج حاصل از الگوي رگرسيون خطي نشان مي دهد که متغيرهاي سن کشاورز و ميزان بدهي کشاورز، به لحاظ آماري معني دار و داراي تاثير مثبت بر درجه مشارکت کشاورزان (نسبت تامين) در بازار آتي و متغيرهاي سطح زيرکشت، نحوه فروش محصول و ضريب تغيير قيمت محصول در بازار نقدي به لحاظ آماري معني دار و داراي تاثير منفي بر درجه مشارکت کشاورزان (نسبت تامين) در بازار آتي مي باشند. با توجه به نتايج، افزايش آگاهي کليه گروه هاي سني کشاورزان از طريق رونق بخشيدن کلاس هاي آموزشي و ترويجي و انگيزه بخشي به کشاورزان کوچک مقياس (گروه هاي هدف) به استفاده از اين نوع بازار به عنوان پيشنهادات ارائه شده است.

 
كليد واژه: بازار آتي، بازار نقدي، شهرستان مشهد، گوجه فرنگي، نسبت تامين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها