پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
سه شنبه 23 خرداد 1391 10:56 PM
11 : اقتصاد و توسعه كشاورزي (علوم و صنايع كشاورزي) 1390; 25(1):90-99. |
سنجش وجود تغيير ساختاري در ترجيحات مصرف کنندگان ايراني براي سبد کالايي برنج: کاربرد ترجيحات ابراز شده و آزمون K-W |
سلامي حبيب اله*,كاوسي كلاشمي محمد |
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران |
حضور موفق ارقام برنج هندي و پاکستاني در بازار ايران به سبب تشابه کيفي با ارقام ايراني، قيمت پايين اين ارقام، تبليغات گسترده و برخورداري از بسته بندي مناسب، زراعت برنج در ايران را با چالش مواجه ساخته است. استقبال مصرف کنندگان ايراني از اين برنج هاي وارداتي چنانچه ناشي از تغيير در ترجيحات مصرف کنندگان ايراني به نفع اين ارقام و ايجاد وفاداري به محصولات فوق باشد مي تواند به نابودي زراعت برنج در کشور منجر شود. پژوهش حاضر در پي بررسي همين موضوع است. در اين تحقيق تلاش شده تا پايداري و وجود شکست ساختاري در ترجيحات مصرف کنندگان ايراني براي سبد کالايي برنج مورد آزمون قرار گيرد. به اين منظور از رهيافت غيرپارامتريک تشکيل ماتريس ترجيحات ابراز شده ضعيف (WARP) و ترکيب آن با آزمون آماري K-W با بهره گيري از آمار و اطلاعات مربوط به دوره 1386- 1369 استفاده شده است. نتايج حاصل از تشکيل ماتريس WARP بيانگر رخداد نقض ترجيحات آشکار شده در سال 1378 مي باشد. اما، نتايج آزمون K-W اين نقض را در اثر تکانه هاي غيرخطي موقت مي داند و عدم وجود شکست ساختاري در ترجيحات مصرف کنندگان ايراني براي برنج را تاييد مي کند. پايداري ترجيحات مصرف کنندگان براي برنج ايراني دلالت بر اين دارد که توليد کنندگان ايراني مي توانند از اين فرصت استفاده نمايند و با افزايش کيفيت محصول، بهبود بهروري و کاهش هزينه توليد جايگاه برنج داخلي را بار ديگر تثبيت نمايند. |
كليد واژه: ترجيحات مصرف کننده، آزمون ترجيحات آشکار شده، تکانه غيرخطي موقت، برنج، ايران |
نسخه قابل چاپ |