0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391  10:49 PM

 13 : اقتصاد كشاورزي و توسعه پاییز 1379; 8(31):261-287.
 
عوامل اجتماعي – اقتصادي موثر بر پذيرش رقم جديد لوبيا چيتي (تلاش) مطالعه موردي: بهره برداران شهرستان خمين، استان مركزي
 
جهان نما فهيمه*
 
* دفتر بررسيهاي اقتصادي طرحهاي تحقيقاتي کشاورزي
 
 

اين تحقيق به منظور شناخت عوامل اجتماعي و اقتصادي موثر در فرايند پذيرش و يا مقاومت در برابر نوآوري و فن آوري نوين انجام گرفته است. معرفي ارقام بذرهاي اصلاح شده به بهره برداران، نوعي نوآوري در کشاورزي به شمار مي آيد. در اين راستا لوبيا چيتي رقم اصلاح شده تلاش از سوي مروجان استان مرکزي به لوبيا کاران مناطق روستايي شهرستان خمين معرفي شده است. استان مرکزي پس از استان لرستان داراي بيشترين سطح زير کشت لوبيا در کشور است و شهرستان خمين نيز بيشترين مقدار توليد لوبياي استان مرکزي را داراست. گفتني است که اين رقم از سوي بعضي از بهره برداران پذيرفته و کشت شده و بعضي نيز آن را نپذيرفته اند.
در بخش اول اين پژوهش پس از مطالعه ويژگيها و شرايط گروه اول، يعني زود پذيران يا به طور کلي نوپذيران، اين ويژگيها و شرايط با ويژگيها و شرايط گروه دوم، يعني مقاومان در برابر نوآوري، مقايسه شده است. در بخش دوم نيز با توجه اينکه بسياري از کشاورزاني که اين لوبيا را در آغاز پذيرفتند بيش از يکي دوبار آن را کشت نکردند، علل ادامه ندادن کشت مورد بررسي قرار گرفته است.
براي انجام اين بررسي، پرسشنامه اي فراهم آمد و به همراه مشاهده و طي مصاحبه با 40 نفراز بهره برداران، که به طور تصادفي انتخاب شده بودند، تکميل شد.
نتيجه بخش اول اين مطالعه نشان مي دهد که ويژگيهاي فردي مانند سن، سواد، آگاهي، دانش، شرايط بهره بردار و چگونگي رابطه با ترويج، در پذيرش نوآوري موثر است. بنابر اين، آموزش و تقويت ترويج امر بي ثمري نخواهد بود.
نتيجه بخش دوم اين نوشتار نيز نشان مي دهد که تحقيقات کشاورزي افزون بر افزايش کميت بايد کيفيت مطلوب و بازار پسندي محصول را نيز در نظر داشته باشد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها