پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391 10:17 PM
7 : اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1381; 10(38):129-154. |
تجزيه و تحليل مزيت نسبي صادراتي گروه هاي مختلف صنايع غذايي ايران |
فتحي يحيي* |
* موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی |
از جمله عوامل موثر در تعيين راهبرد مناسب برونگرا در توسعه اقتصادي هر كشور، تحت عنوان راهبرد توسعه صادرات، دارا بودن مزيت نسبي در توليد و صادرات است. در اين زمينه، معيارهاي بسياري از سوي برخي از اقتصاد دانان نظير بالاسا، هيلمن، والراس، يتسن و … ارايه شده است. از جمله اين معيارها كه بيشتر بر مزيت نسبي صادراتي بر اساس عملكرد صادراتي كشورها در گروه هاي كالايي مختلف تاكيد دارد، "معيار مزيت نسبي آشكار بالاسا" و "شرط هيلمن" است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |