پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391 10:15 PM
1 : اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1381; 10(38):7-28. |
مزيت نسبي ايران در توليد و صادرات پسته |
سليمي فر مصطفي*,ميرزايي خليل آبادي صديقه |
* گروه اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد |
پسته يكي از محصولات عمده صادراتي بخش كشاورزي ايران بوده است به طوري كه در حال حاضر صادرات اين محصول رتبه اول را در ميان صادرات ديگر كالاهاي اين بخش داراست. به علاوه ايران هنوز هم بزرگترين توليد كننده پسته در سطح جهان به شمار مي آيد. هدف اصلي اين مقاله بررسي اين موضوع است كه آيا ايران در توليد و صادرات پسته از مزيت نسبي برخوردار است؟ به اين منظور از شاخصهاي هزينه منابع داخلي (DRC) و مزيت نسبي آشكار (RCA) استفاده شده است. به كارگيري اين شاخصها نشان مي دهد كه ايران در هر دو زمينه توليد و صادرات پسته از مزيت نسبي برخوردار است. اما با اين حال با سه مشكل عمده روبه روست. در رابطه با توليد پسته، مشكل به بهره وري پايين عامل زمين بر مي گردد به گونه اي كه كشور از اين بابت رتبه هفتم را در ميان ده توليد كننده عمده جهان در سال 2000 داشته است. در زمينه صادرات پسته نيز مي توان به وجود موانعي مانند ناكارايي بازار صادراتي و ساختار نامناسب (انحصار چند جانبه خريد) اين بازار اشاره كرد. |
كليد واژه: پسته، توليد، صادرات، مزيت نسبي، مزيت نسبي آشكار، هزينه منابع داخلي، كارآيي بازار، نرخ ارز، نرخ حمايت موثر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |