0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391  9:50 PM

 

 9 : اقتصاد كشاورزي و توسعه زمستان 1384; 13(52):155-180.
 
جايگاه رهيافتهاي ترويجي در توسعه كشاورزي پايدار ايران
 
حيدري علي قلي*,شهبازي اسماعيل,حسيني سيدمحمود
 
* وزارت جهاد کشاورزی
 
 

تروج کشاورزي به طور کلي شامل نظام آموزشي غيررسمي است که ارباب رجوع آن را عمدتا مردم روستاي با اشتغال اوليه کشاروزي تشکيل مي دهند. رهيافتهاي تروجي شکل و فرم کار و جوهر يک نظام ترويج است و نظام به کمک آنها انواعي از پيامها را تهيه مي کند و به مردم مي رساند.
در اين تحقيق مهمترين رهيافتهاي ترويج، که در مناطق مختلف جهان و در ايران کم  و بيش به کار گرفته شده و سپس از ديدگاه متخصصان تروج کشور ميزان کاربرد هر رهيافت در وزارتخانه هاي کشاورزي سابق، جهاد سازندگي سابق و جهاد کشاروزي کنوني به منظور تحقق توسعه پايدار کشاورزي مورد مطالعه و سنجش گرفته است.
رهيافتهاي مورد استفاده در وزارت کشاورزي به ترتيب عبارتند از رهيافت متعارف ترويج، تخصصي کالا، دگرگوني فني و پروژه اي و در وزارت جهاد سازندگي شامل رهيافت مشارکتي، متعارف ترويج و توسعه جامع روستايي بوده است. همچنين در خصوص رهيافتهاي ترويجي مناسب براي استفاده در وزارت جهاد کشاروزي به ترتيب رهيافتهاي مشارکتي، تحقيق و تروج در نظام هاي زراعي و توسعه جامع روستايي پيشنهاد شده است. از ويژگيهاي مهم پژوهش حاضر مي توان به جامعيت آن از لحاظ ابعاد موضوعي و نگرش گذشته نگر و جهت گيري مطلوب براي آينده به منظور تحقق توسعه پايدار کشاورزي و روستايي اشاره کرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها