پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391 9:50 PM
10 : اقتصاد كشاورزي و توسعه زمستان 1384; 13(52):181-204. |
|
طراحي نظام دو سويه دانش و اطلاعات كشاورزي به منظور نهادينه كردن مشاركت كشاورزان در تشكلهاي توليدي |
|
فلسفي پيمان*,حسيني سيدمحمود |
|
* گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران |
|
نهادينه شدن مشارکت مبحثي است که در چند دهه اخير به شکلهاي مختلف در محافل و مجامع علمي – ترويجي مطرح بوده، اما در کشور ما آن گونه که شايسته آن است بدان توجه نشده است. از سويي زمينه هاي بسيار متعدد و متنوعي در بخش کشاورزي و در جوامع روستايي و جود دارد که با شناسايي و به کارگيري آنها مي توان تحولات عظيمي در عرصه ترويج کشاورزي به وجود آورد.
بر اين اساس هدف کلي تحقيق حاضر طراحي يک مدل تروجي به منظور نهادينه کردن مشارکت کشاورزان در تشکلهاي توليدي و صنفي است. روش به کار رفته در اين تحقيق روش ترکيبي يا توامان است. در اين روش با به کارگيري دو رهيافت کيفي و کمي مي توان به سووالات تحقيق پاسخ گفت و به هدف هاي آن دست يافت. در فاز کيفي تحقيق با استفاده از روش تحقيق کيفي توصيفي پس از استقرار محقق در منطقه مورد مطالعه به مدت شش ماه تعدد 21 نمونه روستايي و برخي مسوولان محلي به طور هدفمند با استفاده از روش نمونه گيري «گلوله برفي» انتخاب شدند. اين تحقيق در فاز کمي از نوع پيمايشي همبستگي بوده که در رهگذر دستيابي به هدف کلي مورد نظر، يعني طراحي مدل ترويجي براي نهادينه کردن مشارکت کشاورزان در تشکلهاي توليدي، با استفاده از ابزار پرسشنامه و نمونه گيري طبقه اي تصادفي و انتخاب 138 پاسخگو، به آزمون فرضيه هاي مخنلف و بررسي ابعاد گوناگون جامعه مورد مطالعه در ارتباط با هدف کلي پرداخته است.
از تلفيق يافته هاي تحقيق در دو بخش کمي و کيفي، مدل دو سويه، دانش و اطلاعات به منظور نهادينه کردن مشارکت در تشکلهاي توليدي به دست آمد. اين مدل ابعاد متعددي دارد و از آن مي توان در فرايند ايجاد دگرگوني در نظامهاي بهره برداري استفاده کرد.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|