پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
شنبه 20 خرداد 1391 9:24 PM
7 : اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):135-150. |
مشکلات ارتباط تحقيق و ترويج و ساز و کارهاي ارتباطي ممکن |
نوروزي عباس,ملك محمدي ايرج* |
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه تهران |
ارتباط تحقيق و ترويج کشاورزي همواره از جمله مهمترين مباحث مطرح در ادبيات ترويج و توسعه کشاورزي بوده است. به نظر مي رسد انعکاس به مراتب بيشتر اين موضوع در متون ترويج نسبت به تحقيقات حکايت از آن دارد که متخصصان ترويج ضرورت ارتباط تحقيق و ترويج کشاورزي را به صورتي جديتر احساس کرده اند. در همين حال مطالعات مختلف نشان مي دهد که پاره اي از مشکلات مانع ارتباط ايده آل تحقيق و ترويج هستند. از جمله شاخصترين اين مشکلات مي توان به مواردي از قبيل اهمال در ايجاد توازن موثر ميان تحقيقات کشاورزي از يک سو و ترويج و آموزش کشاورزي از سوي ديگر، کوتاهي در شناخت نياز به ابتکار عمل ترويج در حفظ حلقه هاي ارتباطي با تحقيقات، تعداد ناکافي متخصصان موضوعي در تشکيلات ترويج به جهت کمي و کيفي و شکاف فرهنگي بين محققان و مروجان کشاورزي اشاره کرد. از ميان مهمترين ساز و کارهاي ارتباطي نيز مي توان از يکپارچگي سازماني تحقيق و ترويج، ايجاد واحدهاي رابط، مشارکت محققان ارشد در آموزش حين خدمت کارکنان ترويج، ايجاد يک واحد تشکيلاتي مشترک، انجام آزمايشهاي سطح مزرعه، به صورت مشترک، مکان مشترک براي دو نهاد و جابه جايي ادواري کارکنان تحقيق و ترويج نام برد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |