پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
چهارشنبه 17 خرداد 1391 10:05 PM
| 1 : اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) 1387; 2(2):1-17. |
| بررسي حاشيه بازاريابي گوشت قرمز و عامل هاي موثر آن در ايران |
| حسيني سيدصفدر*,پيكاني غلام رضا,شهبازي حبيب,حسيني آذر |
| * دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزي |
|
هدف از اين پژوهش، بررسي الگوي اقتصادي حاشيه بازاريابي گوشت قرمز (گاو و گوسفند) در ايران است. در اين مطالعه، از داده هاي ماهانه سال هاي 1377-1383 (شرکت سهامي پشتيباني امور دام، 1385) براي محصول هاي گوشت گاو و گوسفند استفاده شده است. الگوي اقتصادي حاشيه بازاريابي گوشت قرمز ايران با استفاده از الگوي مارک آپ و حاشيه نسبي برآورد گرديد و سرانجام با استفاده از آماره هاي خوبي برازش، الگوي حاشيه نسبي براي گوشت گاو و گوسفند به عنوان الگوي مناسب برگزيده شد. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد که حاشيه بازاريابي گوشت گاو و گوسفند با قيمت گوشت در سطح خرده فروشي و هزينه کشتار گوشت، رابطه مستقيم و معني داري دارند، به گونه اي که ده درصد افزايش در قيمت گوشت گوساله در سطح خرده فروشي به ترتيب 6 و 10.8 درصد افزايش حاشيه بازاريابي گوشت گاو و گوسفند منجر مي شود. همچنين ده درصد افزايش در هزينه کشتار، به ترتيب 2.3 و 5.4 درصد افزايش در حاشيه بازاريابي گوشت گاو و گوشت گوسفند را به دنبال خواهد داشت. يافته ديگر اين پژوهش بيانگر آن است که پس از فروردين ماه سال 1381 حاشيه بازاريابي گوشت گاو و گوسفند، روند افزايشي شتاباني را طي کرده است. |
| كليد واژه: حاشيه بازاريابي، الگوي مارک آپ، حاشيه نسبي، هزينه هاي بازاريابي، گوشت قرمز |
![]() |
|
نسخه قابل چاپ |