0

مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
چهارشنبه 17 خرداد 1391  8:52 PM

 4 : اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) 1388; 3(2):65-81.
 
بررسي قدرت بازار و کارايي ناشي از تمرکز در بازار فروش گوشت قرمز استان فارس
 
شيخ زين الدين آذر,بخشوده محمد*
 
* بخش اقتصاد کشاورزي، دانشگاه کشاورزي، دانشگاه شيراز
 
 

اندازه گيري قدرت بازار و تعيين ساختار بازار محصولات مختلف، هميشه از مباحث بسيار مهم و اساسي در اقتصاد خرد بوده است زيرا وجود هر نوع ساختاري متفاوت، اعم از رقابتي و غير رقابتي مي تواند بر ميزان توليد و قيمت محصولات مختلف تاثير به سزايي داشته باشد. اين مطالعه براي تعيين ساختار بازار فروش محصول فرآوري شده با استفاده از روش سازمان صنعتي تجربي نو (NEIO)، اقدام به اندازه گيري قدرت بازار و کارايي هزينه واحدهاي کشتار دام استان فارس در اين بازار کرده است. داده هاي مورد استفاده در اين مقاله عبارت است از: قيمت لاشه گوسفند و گاو و گوساله در کشتارگاه، قيمت خرده فروشي گوشت گوسفند و گاو و گوساله، شاخص قيمت دست مزد، شاخص قيمت انرژي و شاخص حمل و نقل در بخش صنعت. بر اساس نتايج به دست آمده، صنعت کشتار دام در بازار فروش محصول فرآوري شده، از قدرت بازاري برخوردار بوده است (اثر قدرت بازار براي واحدهاي کشتار گوسفند و گاو و گوساله به ترتيب 0.893 و 0.751 مي باشد) و دلالت بر اين دارد که واحدهاي فرآوري موجود در اين صنعت مي توانند محصول نهايي را از طريق تباني با يک ديگر، با قيمت بالاتري به خرده فروش ها عرضه کنند. از اين رو، توصيه مي شود تمرکز در اين صنعت کاهش يابد.

 
كليد واژه: قدرت بازار، کارايي هزينه، تمرکز، مدل NEIO، گوشت قرمز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها