پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
چهارشنبه 17 خرداد 1391 8:42 PM
7 : اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) 1389; 4(1):115-135. |
بررسي تاثير جوايز صادراتي بر توسعه صادرات در بخش کشاورزي در ايران |
پورابراهيم فاطمه,اسماعيلي عبدالكريم* |
* بخش اقتصاد كشاورزي، دانشگاه شيراز |
براي بررسي تاثير جوايز صادراتي بر صادرات محصولات کشاورزي ايران، از الگوي جاذبه تعميم يافته با به کارگيري روش داده هاي تلفيقي براي 72 کشور در دوره 1384-1371 استفاده شد که از عمده ترين مقاصد صادراتي ايران به شمار مي رود. نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد، فاکتورهاي جاذبه (جمعيت، توليد ناخالص داخلي و مسافت) در هر دو گروه از کشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته بر صادرات کشاورزي ايران تاثير معنادار دارد. افزون بر اين، اثر مثبت و معنادار جوايز صادراتي بر افزايش صادرات کشاورزي تاييد و هم چنين تاثير اين جوايز از طريق اثرگذاري بر روي فاکتورهاي جاذبه، آشکار شد. با توجه به آن که ممکن است اثر عوامل موثر بر صادرات کشاورزي آني و لحظه اي نباشد، پس الگوي پوياي جاذبه براي تفکيک کشش هاي کوتاه مدت و بلندمدت برآورد شد. نتايج به دست آمده از اين الگو نشان داد جوايز صادراتي در هر دو دوره کوتاه مدت و بلندمدت تاثيرگذار است اما اثربخشي جوايز در بلندمدت بيش تر است. از اين رو، لازم است براي سياست گذاري هاي تشويقي با هدف هاي بلندمدت اقدام كرد. |
كليد واژه: جوايز صادراتي، صادرات کشاورزي، الگوي جاذبه تعميم يافته، فاکتورهاي جاذبه |
نسخه قابل چاپ |