پاسخ به:مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
چهارشنبه 17 خرداد 1391 8:39 PM
3 : اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) 1389; 4(2):63-81. |
بررسي مزيت نسبي و نقشه ريزي تجاري صادرات خرماي ايران |
مهرابي بشرآبادي حسين,پاكروان محمدرضا,شكيبايي عليرضا |
در اين پژوهش، مزيت نسبي و موقعيت تجاري صادرات خرما ايران بررسي شده است. براي اين منظور از شاخص هاي مزيت نسبي آشکارشده(RCA) مزيت نسبي آشکار شده متقارن(RSCA) ، هيلمن و نقشه ريزي تجاري (TM) استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد که ايران طي دوره 2005- 1995 در صادرات خرما داراي مزيت نسبي بوده و متوسط شاخص هاي RCA و RSCA براي اين دوره 7.32 و 0.74 است. در رتبه بندي مزيت نسبي صادراتي کشورهاي عمده صادرکننده خرماي جهان نيز، ايران پس از تونس در رتبه دوم قرار دارد. هم چنين، در اين مطالعه براي اولين بار نقشه ريزي تجاري يک محصول عمده کشاورزي کشور مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج به دست آمده حاکي از آن است که در دوره 2005- 2000، هر چند بازار واردات خرماي جهان رو به رکود بوده، اما صادرات خرماي ايران، در اين وضعيت سهم بيش تري از بازار را در اختيار گرفته است. |
كليد واژه: مزيت نسبي آشکار شده، مزيت نسبي آشکار شده متقارن، نقشه تجاري، خرما |
نسخه قابل چاپ |