پاسخ به:بانک مقالات پزشکی
سه شنبه 23 خرداد 1391 6:44 PM
9 : افق دانش پاییز و زمستان 1379; 6(2):65-75. |
|
بررسي چگونگي ارايه خدمات بيمه درماني از ديدگاه بيمه شوندگان، ارايه دهندگان خدمت، سازمان بيمه خدمات درماني در شهر مشهد، سال 1379 |
|
سعيدهدايتي الهام,صالح اميررضا,برنجي ناصر,مظلوم سيدرضا |
|
|
بيمه درماني موجب، افزايش دسترسي عادلانه مردم به مراقبتهاي بهداشتي مي گردد. در واقع هدف نهايي از بهبود نظام و روش بيمه هاي بهداشتي – درماني دستيابي بهتر به توسعه همه جانبه است. به اين علت توجه به کيفيت و کميت خدمات بيمه اي لازمه هر جامعه اي است. اين پژوهش به منظور تعيين چگونگي ارايه خدمات بيمه درماني از ديدگاه، بيمه شوندگان، ارايه دهندگان خدمت، سازمان بيمه خدمات درماني در شهر مشهد در سال 1379 انجام شد.
پژوهش حاضر يک طرح توصيفي است که تعداد 487 نفر بيمه شونده، 301 نفر ارايه دهنده خدمت و 6 نفر از مديران سازمان در آن شرکت داشتند. بيمه شوندگان و ارايه دهندگان خدمت به روش طبقه اي، خوشه اي و احتمالي انتخاب شدند. جهت جمع آوري اطلاعات از فرم انتخاب نمونه و پرسشنامه براي بيمه شوندگان و فرم پرسشنامه براي ارايه دهندگان خدمت و فرم مصاحبه و پرسشنامه براي مديران سازمان استفاده شد.
نتايج به دست آمده نشان داد که 84.2 درصد از بيمه شوندگان، کيفيت ارايه خدمات را متوسط مي دانستند و 88.1 درصد از ارايه دهندگان، آن را خوب بيان کردند و 66.6 درصد از مديران آن را متوسط اعلام نمودند. همچنين در سنجش کميت ارايه خدمات 54.6 درصد بيمه شوندگان آن را متوسط دانسته همچنين 63.7 درصد ارايه دهندگان و 83.3 درصد مديران هم آن را متوسط مي دانستند.
با توجه به اينکه اکثر بيمه شوندگان، ارايه دهندگان و مديران، کيفيت و کميت خدمات بيمه اي را در حد متوسط ارزيابي کرده اند و تفاوت قابل توجهي که بين نظرات مديران و ارايه دهندگان در زمينه کيفيت وجود دارد به نظر مي رسد با توجه به نقش مهم ارايه دهندگان خدمت در کسب نگرش خوب بيمه شوندگان و ارايه خدمات در حد مطلوب، بايد براي نزديک ساختن ديدگاهها، تلاش بيشتري صورت گيرد تا منجر به نگرش خوب (کيفيت و کميت خدمات) در هر سه گروه شود.
|
|
كليد واژه: |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|