پاسخ به:بانک مقالات پزشکی
سه شنبه 23 خرداد 1391 6:38 PM
7 : افق دانش پاییز و زمستان 1380; 7(2):51-56. |
|
بررسي رابطه آموزش شنا و حرمت خود بانوان 12 تا 30 ساله شهر مشهد در تابستان 1380 |
|
معروضي پرويز,مقدم امير,غنايي علي,موسوي نيك مژگان |
|
|
حرمت خود، اساسي ترين عامل تحول مطلوب در شخصيت فرد مي باشد. اين پژوهش از نوع پيمايشي است و متکي بر پرسشنامه استاندارد «آيزنک» مي باشد. محققين قصد دارند ارتباط بين يادگيري مهارت شنا و سطح حرمت خود فراگيران را مورد ارزيابي قرار دهند.
افراد مورد مطالعه بانوان 12 تا 30 ساله مشهدي مي باشند که براي فراگيري مهارت شنا به استخر آموزشي سعدآباد مشهد مراجعه کرده اند. افراد مورد مطالعه از طريق پرسشنامه «آيزنک» در دو مرحله مورد ارزيابي قرار گرفته اند، مرحله اول قبل از ارايه متغير مستقل، مرحله دوم پس از ارايه متغير مستقل فراگرفتن مهارت شنا.
براي آزمون، مهمترين فرضيه پژوهش از آزمون "Pair.T-test" استفاده کرده ايم که با توجه به P<0.05 مي توان ادعا نمود که فراگيري مهارت شنا باعث افزايش سطح حرمت خود در بانوان مي شود.
همچنين در مقايسه تغيير سطح حرمت، خود قبل و بعد از فراگيري مهارت شنا در دو گروه سني پايين و بالاي 18 سال نتايج آزمون "T-test" نشان داد که تغيير سطح حرمت خود قبل و بعد از فراگيري مهارت شنا در دو گروه ياد شده تفاوت ندارد (P>0.05).
براي مقايسه تغيير سطح حرمت خود، قبل و بعد از فراگيري مهارت شنا، در سه گروه تحصيلي، راهنمايي، دبيرستان و داراي تحصيلات عالي از آزمون «آناليز واريانس» يک طرفه ناقص استفاده کرديم که با توجه به P>0.05 نمي توان ادعا نمود که سطح حرمت خود در سه گروه تحصيلي ياد شده قبل و بعد از فراگيري مهارت شنا، تفاوت معني داري داشته باشد.
در خاتمه مي توان ادعا کرد که در بانوان 12 تا 30 ساله مشهدي بدون در نظر گرفتن رده سني و مقطع تحصيلي، مهارت شنا همواره باعث افزايش سطح حرمت خود آنان مي شود. لذا توجه بيشتر به امر شنا در تمام گروههاي سني براي افزايش حرمت خود و به تبع آن کاهش اضطراب، محافظت از آسيب پذيري، افزايش قدرت تصميم گيري، خلاقيت و تامين بهداشت رواني توصيه مي شود.
|
|
كليد واژه: |
|
 |
نسخه قابل چاپ
|