0

بانک مقالات پزشکی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات پزشکی
سه شنبه 23 خرداد 1391  6:38 PM

 4 : افق دانش پاییز و زمستان 1380; 7(2):27-34.
 
بررسي ميزان رضامندي مراجعه كنندگان به بخش فوريتهاي پزشكي بيمارستانهاي وابسته به دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گناباد
 
قهرماني محمد,محمدپور علي,مطلبي محمد,مينوييان محمدحسن
 
 
 

فوريتهاي پزشکي، به عنوان يکي از مهم ترين جنبه هاي درمان با اقدامات سريع و صحيح، در نجات جان بيماران ارزش فراوان و غير قابل انکار دارد. ارتقاي کيفيت ارايه خدمات نياز به شناخت صحيح از وضعيت موجود و بررسي معضلات اين بخشها دارد و ضمنا يکي از مهمترين شاخص هاي سودمند در اين زمينه، ميزان رضامندي مراجعه کنندگان از خدمات ارايه شده است.
اين بررسي مقطعي، با هدف ارزيابي و تعيين ميزان رضامندي مراجعه کنندگان به بخش فوريتهاي پزشکي بيمارستانهاي وابسته به دانشکده علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني گناباد، بر روي 301 نفر از مراجعين که به علل مختلف به خدمات درماني فوري نياز داشتند انجام شد اطلاعات انجام شده در دو بخش مشخصات دموگرافيک و ميزان رضامندي از جنبه هاي مختلف خدمات ارايه شده توسط پرسشنامه، جمع آوري شده و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت: نتايج بدست آمده از مجموع مراجعين 72.4% مربوط به بخش اورژانس 22 بهمن و 27.6% مربوط به اورژانس بيمارستان 15 خرداد بودند که 68.7% آنان براي اولين بار به خاطر مشکل فعلي مراجعه مي کردند. همچنين 63.8% آنها متاهل بوده که داراي سطوح تحصيلي متفاوت از بيسواد تا تحصيلات عالي و با وضعيتهاي متفاوتي از نظر نوع بيمه بودند.
به طور کلي نتايج ميزان رضامندي مراجعين به اين مرکز، 78% مي باشد که در برخي موارد از نوسان قابل توجهي برخوردار بود. بيشترين ميزان رضايت به سرعت ارايه خدمات، توجه و مهارت پزشکان و پرستاران و کمترين آن به ترتيب به هزينه هاي دريافت شده، طرز برخورد نگهبان، وضعيت بهداشتي و امکانات رفاهي بيماران، دسترسي به دارو و تجهيزات مربوط مي شد. همچنين بين ميزان رضامندي، با توجه به سرنوشت نهايي بيماران و وضعيت بيمه آنان اختلاف معني داري وجود داشت. اگر چه ميزان رضامندي نسبتا زياد حاکي از کيفيت قابل قبول خدمات ارايه شده مي باشد. اما متاسفانه، کمبود منابع مالي، امکانات جانبي و رفاهي لازم که در اختيار بيماران و همراه آنان قرار نمي گيرد و همچنين برخي برخوردهاي غير صبورانه احتمالي از جانب کادر خدماتي و نگهبانان مراکز، به ويژه عدم پوشش صحيح بيمه هاي درماني و بالابودن هزينه هاي دريافتي از مهمترين موارد عدم رضامندي مراجعين مي باشد که ضرورت توجه رسيدگي بيشتر در خدمات رساني به مراجعين، توسط مسوولين و مديران محترم مراکز پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها