0

بانک مقالات پزشکی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات پزشکی
یک شنبه 14 خرداد 1391  10:33 PM

 9 : ارمغان دانش تابستان 1387; 13(2 (پي در پي 50)):83-93.
 
ارتقا رفتارهاي ايمن پسران دانش آموز مدارس ابتدايي بر اساس الگوي پرسيد ـ پروسيد
 
نظري مهين,حيدرنيا عليرضا*,افتخاراردبيلي حسن,مباشري محمود,امين شكروي فرخنده,نيكنامي شمس الدين,بابايي ‌روچي غلام رضا
 
* دانشگاه تربيت مدرس، دانشكده علوم پزشكي، گروه آموزش بهداشت
 
 

مقدمه و هدف: آسيب هاي عابران پياده يکي از دلايل مهم ميرايي و ناتواني در بين کودکان است و پيشگيري از اين نوع آسيب ها يک اولويت مهم بهداشت عمومي است که نيازمند استراتژي هاي آموزشي و رويکردهاي جامع مي­باشد. هدف از اين مطالعه طراحي و ارزشيابي يک برنامه آموزشي بر اساس الگوي پرسيد ـ پروسيد در ارتقا رفتارهاي ايمن در پسران مدارس ابتدايي بود.
مواد و روش ها: اين پژوهش يک مطالعه کارآزمايي عرصه اي براي ارزشيابي برنامه آموزشي بر پايه الگوي پرسيد ـ پروسيد براي ارتقا رفتارهاي ايمن در پسران مدارس ابتدايي بود. اين مطالعه در سال 1386 در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. مشارکت کنندگان اين برنامه 88 دانش آموز10 تا 11 سال بودند که ابزاري بر اساس الگوي پرسيد ـ پـروسيد را قبل و دو ماه پس از مداخله تکميل نمودند. نمونه گيري به روش مبتني بر هدف انجام شد.  داده ها بر اساس نرم افزار
SPSS و با استفاده از آزمون هاي مجذور کاي، تي مستقل و زوجي تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: يافته ها نشان دهنده وجود تفاوت معني دار آماري در سازه هاي الگوي پرسيد ـ پروسيد (آگاهي، نگرش، رفتار، عوامل قادر کننده و تقويت کننده) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، پس از اجراي مداخله بود
.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج موجود، طراحي و اجراي برنامه آموزشي مبتني بر الگوي پرسيد ـ پروسيد مي تواند سبب افزايش رفتارهاي ايمن گردد. بنابراين استفاده از مدل هاي آموزشي در برنامه هاي آموزش بهداشت پيشنهاد مي گردد
.

 
كليد واژه: الگوي پرسيد ـ پروسيد، رفتار ايمن، مدارس ابتدايي، پسران
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها