0

بانک مقالات پزشکی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات پزشکی
یک شنبه 14 خرداد 1391  12:28 PM

 9 : ارمغان دانش آذر و دي 1390; 16(5 (پي در پي 65)):480-488.
 
تاثير آموزش همتايان بر استدلال باليني دانشجويان پزشکي مقاطع کارآموزي و کارورزي در بخش اورولوژي بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج
 
محرابي سي سخت صدراله,صناعي مقدم زينب,كريم زاده شيرازي كامبيز,رباني سيدمحمدرضا,نيك نام حميد,روزبهي امراله*
 
* ياسوج، دانشگاه علوم پزشکي، دانشکده پزشکي، دفتر توسعه آموزش پزشکي و مرکز تحقيقات سلولي و مولکولي
 
 

زمينه و هدف: در يادگيري از طريق همتايان، هم زمان دانشجويان به عنوان معلم و فراگير عمل مي کنند. هدف اين مطالعه بررسي تاثير آموزش به کمک همتايان بر مهارت هاي استدلال باليني دانشجويان پزشکي مقاطع کارورزي و کارآموزي بود.
روش بررسي: اين مطالعه کارآزمايي آموزشي در شش دوره متوالي بر روي دانشجويان کارآموز (42 نفر) و کارورز (24 نفر) که بر اساس حروف الفبا در قالب گروه هاي 7 نفره و 4 نفره هم زمان وارد بخش اورولوژي مي شدند، انجام شد. سه دوره اول به عنوان گروه شاهد و سه دوره دوم به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند. بخشي از وظايف آموزشي اساتيد در گروه مورد به عهده کارورزان قرار گرفت و جنبه هاي مختلف توانايي استدلال باليني دانشجويان در مراحل پيش و پس از مداخله آموزشي مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با آزمون آماري تي مستقل تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: نمرات کارآموزان گروه مورد در حيطه هاي؛ اقدامات تشخيصي، فرضيه سازي باليني و حل مساله افزايش معني داري نسبت به نمرات گروه شاهد نشان داد (
p<0.05)، در حالي که نمرات کارورزان گروه مورد در اين حيطه ها افزايش معني داري نشان داد (p>0.05).
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد، يادگيري به کمک همتايان بر افزايش مهارت استدلال باليني دانشجويان مقطع کارآموزي موثر است. ايفاي نقش دانشجو به عنوان معلم باعث تلفيق نگرش، مهارت و دانش در آموزش دهنده و آرامش در ياد گيرنده مي شود.

 
كليد واژه: استدلال باليني، همتايان، آموزش پزشکي، کارآموز، کارورز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها